خلاصة:
یکی از اصلی ترین مزایای صنعت توریسم، توسعه روابط فرهنگی-اجتماعی، محیطی و اقتصادی میباشد، که میتواند نقش بسزایی در رونق بازار گردشگری جامعه میزبان داشته باشد. همچنین موضوع سفر و جهانگردی در فرهنگ و تمدن اسلامی، با اندیشه و باور مسلمانان عجین گردیده است. از آنجاییکه شهر تاریخی و فرهنگی شیراز با عنوان سومین حرم اهل بیت علیهم السلام مزین گردیده است، به همین دلیل ضرورت دارد تا میزان تاثیر گذاری عوامل موثر داخلی و خارجی آستان مقدس حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام در توسعه صنعت گردشگری شیراز مورد بررسی قرار گرفته و مفاهیم و ویژگیها، اهداف و آثار آن را بیان نماییم. در این مطالعه، همچنین به شناسایی نقاط قوت و ضعف درونی، و نقاط فرصت و تهدید بیرونی، با تعیین برنامه ریزی استراتژیک مناسب در قالب مدل تحلیلSWOT میپردازیم. نتایج حاصل از پژوهش با کمک نرم افزر SPSS و با به کارگیری آزمون کرونباخ آلفا و طیف لیکرت انجام پذیرفت، پایایی پرسشنامه حاضر با کسب نمره 86/0 تعیین گردید. و حاکی از آن است که تمامی عوامل درونی و مولفههای محیطی رابطه مستقیم و معنادار جایگاه حرم مطهر با رونق صنعت گردشگری شیراز بر مبنای تحلیل استراتژیک بازار را نشان میدهد. و بالاخص نقاط قوت مورد بررسی از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار میباشد
ملخص الجهاز:
از آنجاییکه شهر تاریخی و فرهنگی شیراز با عنوان سومین حرم اهل بیت علیهم السلام مزین گردیده است، به همین دلیل ضرورت دارد تا میزان تاثیر گذاری عوامل موثر داخلی و خارجی آستان مقدس حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام در توسعه صنعت گردشگری شیراز مورد بررسی قرار گرفته و مفاهیم و ویژگیها، اهداف و آثار آن را بیان نماییم.
حرم شاهچراغ(ع)، مدل اسوات، بازارسازی، گردشگری شیراز مقدمه با توجه به افزایش جمعیت گردشگران خارجی و مشکلات مرتبط با صنعت توریسم شهر شیراز و لزوم توجه به عواملی نظیر نگهداری از ابنیههای باستانی و ایجاد مسیرهای استاندارد جاده ای، سرمایه گذاری و ارتقا امنیت اجتماعی و همچنین توجه به زیر ساخت و فراهم نمودن امکانات گردشگری و توجه به امور هنری و فرهنگی و با عنایت به شرایط محیطی تاثیرگذار و جایگاه ویژه آستان مقدس احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام در رونق این صنعت ضروریست تا مولفههای تاثیر گذار را مورد مطالعه قرار دهیم.
د هدف اصلی این پژوهش بررسی و شناخت عوامل تاثیرگذار در صنعت گردشگری با محوریت حرم مطهر شاهچراغ(ع) و تعیین نقاط ضعف و قوت، فرصت و تهدید موجود در این زمینه جهت تدوین استراتژیهای مناسب برای توسعه صنعت گردشگری شهر شیراز میباشد تا گامی موثر در جهت بهبود این امر مهم برداشته شود.
که به ترتیب ذیل و با اولویت بندی ارایه گردیده است: جدول شماره 3: نقاط قوت عوامل درونی قوت(جنبههای مثبت و پیش برنده) تاثیر گذار مدل مدیریت استراتژیک در توسعه صنعت گردشگری شیراز با محوریت جایگاه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع).