خلاصة:
این پژوهش از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و از شاخهی توسعه ای و از لحاظ ماهیت و روش،
جزء پژوهشه ای توصیفی زمینه یابی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه مدیران مدارس دخترانه
دوره متوسطه اول استان مازندران می باشد که بر اساس آمار ثبت شده تعداد آنها برابر با ٣٨٣ نفر می باشد. با توجه به حجم جامعه و مراجعه به جدول برآورد حجم نمونه مورگان، حجم نمونه پژوهش برابر با ١٩١
نفر در نظر گرفته شد. برای انتخاب نمونه های تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردید.
ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته یا طیف پنج گزینهای لیکرت می باشد که
شامل ٤٠ سوال می باشد. به منظور به دست آوردن روایی آزمون از نظرات اساتید راهنما، مشاور و افراد
خبره و متخصص در موضوع تحقیق استفاده شده است و اصلاحات لازم انجام شده و سپس جهت
اندازهگیری پایایی، تعداد ٢٠ پرسشنامه به طور تصادفی ساده در بین مدیران مدارس توزیع و پایایی
داده های جمعآوری از طریق آلفای کرونباخ برابر با81% محاسبه شده است. برای آزمون فرضیه های
پژوهش و داده های حاصل از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار spss آمار استنباطی مورد تجزیه و
تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که برنامه های اطلاعرسانی به روز، بصورت مستمر راجع به
پیامدهای آسیب های رفتاری و اجتماعی جدید، استفاده از خدمات مشاورهای، مهارت استفاده مناسب از
زمان و برنامه ریزی اوقات فراغت و تقویت فعالیت های جایگزین، تقویت باورهای دینی و معنوی، داشتن
تحرک و انجام ورزش و توجه به برنامه های آموزشی با رویکرد آموزش مهارت های زندگی بالاخص
آموزش مهارت های حل مساله برای توانمندسازی دانش آموزان در برابر آسیب ها راهکاری مناسب است.
ملخص الجهاز:
نتايج تحقيق نشان داد که برنامه هاي اطلاع رساني به روز، بصورت مستمر راجع به پيامدهاي آسيب هاي رفتاري و اجتماعي جديد، استفاده از خدمات مشاوره اي، مهارت استفاده مناسب از زمان و برنامه ريزي اوقات فراغت و تقويت فعاليت هاي جايگزين ، تقويت باورهاي ديني و معنوي، داشتن تحرک و انجام ورزش و توجه به برنامه هاي آموزشي با رويکرد آموزش مهارت هاي زندگي بالاخص آموزش مهارت هاي حل مسأله براي توانمندسازي دانش آموزان در برابر آسيب ها راهکاري مناسب است .
٦٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و پنجم ، پاييز ١٣٩٧ * * * * * جدول ٢: پايايي (به تصویر صفحه مراجعه شود)تحليل داده ها فرضيه ١: برنامه هاي اطلاع رساني به روز، بصورت مستمر راجع به پيامدهاي آسيب هاي رفتاري و اجتماعي جديد براي افزايش آگاهي و توانمندسازي دانش آموزان در برابر آسيب ها راهکاري مناسب است .
آزمون t فرضيه اول (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اينکه در جدول ٤-٤ مقدار p-value از سطح ٠/٠٥ = α کمتر ميباشد در نتيجه فرض صفر رد و فرض مقابل تأييد ميشود، يعني با ٩٥% اطمينان اين نتيجه حاصل ميگردد که : برنامه هاي اطلاع رساني به روز، بصورت مستمر راجع به پيامدهاي آسيب هاي رفتاري و اجتماعي جديد براي افزايش آگاهي و توانمندسازي دانش آموزان در برابر آسيب ها راهکاري مناسب است .