خلاصة:
در عصر ارتباط فرهنگهای متکثر با یکدیگر یکی از مسئولیتهای فیلسوفان اخلاق، جلوگیری از نزاعهای اخلاقی است تا فرهنگهای مختلف با به رسمیت شناختن یکدیگر، و با تکیه بر اشتراکات بشری، روابطی اخلاقی و عدالتمحورانه را در سراسر جهان نظریهپردازی کنند. در مراودات فرهنگی فراگیر از طریق فضای مجازی، تبعیضهای نژادی، قومی، و جنسیتی امنیت جهانی را به خطر خواهد انداخت از این رو باید به نگرشهای وحدت بخش اخلاقی اعم از دینی و غیردینی اندیشید که مداراگر، بردبار، و اهل تعامل با دیگران هستند.
در این مقاله، کتاب فلسفه اخلاق:یک رویکرد تکثرگرا به نظریه اخلاقی اثر «لارنس ام. هینمان» در سه بخش جداگانه، تبیین، تحلیل، و نقادی شده است. دیدگاه علمی و غیرجانبدارانه نویسنده، روش منطقی وی در پاسخ به مسائل مورد بحث، و نظام سوالاتی که در پایان هر فصل، اطلاعات خوانندگان را ارزیابی میکند از جمله مزایایی است که نگارنده مقاله، این کتاب را منبعی مناسب برای واحدهای دانشگاهی فلسفه اخلاق معرفی میکند و ترجمه این اثر را به فارسی پیشنهاد مینماید.
This article introduces, analyzes, and critiques the work of Lawrence M. Hinman, Ethics: A Pluralistic Approach to Moral Theory. Hinman is a Philosopher of Ethics in the multimedia learning. He believes that multiculturalism is important factor of nowadays so the most important responsibility of philosophers of Ethics is prevention of moral conflict. The global communication and information in 21 century needs global tolerance and respect of various nations , cultures, and moralities together because Different people and societies have a common human nature and common natural rights that obligate to justice and moral relationship between different people and various societies believe throughout the world. Moral communication in multiculturalism approach is against to racial, gender, national and ethnic prejudice. Hinman believe in moral dialogue and global learning allover different cultures .
The book of Ethics: A Pluralistic Approach to Moral Theory has a proper category of new ethical problems, and candid standpoint of author is considerable. He has a logical method and in the end of every part of book there are some questions for evaluation of students learning. So this book is proper for ethical field in universities.
ملخص الجهاز:
اخـلاق اوامـر الهـی: اخـلاق هـای دینـی ( :The Ethics of Divine Commands Religious Moralities):در بخش سوم تنوع اخلاق های دینی مورد بررسی قرار گرفتـه ؛ و سه سنت اخلاقی مختلف که ادعای جهانی بودن دارند تحلیل شده اند این سه سـنت عبارتند از ١) ناواجو دین اسطوره ای سرخپوستان امریکای شـمالی؛ ٢) اسـلام آخـرین دین ابراهیمی؛ ٣) بودیسم به عنوان یک دین شرقی.
اخلاق تنـوع : جنسـیت فرهنگـی (The Ethics of Diversity: Gender): در بخـش دهم به صداهای زنانه پرداخته شده ؛ تاریخ نظریه اخلاقی از این منظر بازاندیشـی شـده ؛ استقلال مردمحورانه در نظریۀ قرارداد اجتماعی بررسی شده ؛ غیبت جسم از نظریه های اخلاقی بحث شده ؛ مفاهیم جدید اخلاقی مانند اخلاق مراقبـت «گیلیگـان »Gilligan در پیش زمینه «کلبرگ »Kohlberg مطرح شده ؛ صـداهای متنـوع یکپارچـه بررسـی شـده ؛ رابطه مراقبت با سودگرایی عملی بحث شـده ؛ نظریـه اخـلاق فمینیسـتی و تمـایز میـان حوزه عمومی و خصوصی مورد تحلیل قرار گرفتـه ؛ رابطـه اخـلاق بـا مسـائل خـانواده بررسی شده ؛ خشونت و محرومیت بررسی شده ؛ و سرانجام از یک جهان با زمینه هـای متنوع اخلاقی سخن رفته است .
(٢٠١٣٦٥,Hinman) هینمان به خوبی از نقش مسلمانان در دنیای کنونی آگاه است ؛ همانگونه که دیمووا در کتاب تکثرگرایی فرهنگی و نزاع های اخلاقی می نویسد اسـلام به عنوان یک دین سازمند، هویت اجتماعی یکپارچه ای را برای مسلمانان را ایجاد کرده اســت کــه امکــان مقابلــه بــا ایــن انســجام وجــود نــدارد strik &see Dimova ) (eds),2010:125-128) هینمان عقیده دارد معمولا پژوهش هـای غربـی در مـورد پسـتی شـأن زنـان در اسـلام ، غیرعلمی و جانبدارانه بوده است زیرا اسلام جایگاهی والا برای زنان قائـل اسـت .