خلاصة:
سابقه و هدف: یکی از دورههای حیاتی در جوانی دورهی دانشجویی است که دورهی انتقالی پویا شناخته شده است. عوامل متعددی میتواند بر سلامت روانی دانشجویان تاثیرگذار باشد که بهطورکلی میتوان آنها را در سه گروه عوامل شخصی، عوامل مربوط به دانشگاه و عوامل اجتماعی تقسیمبندی کرد. هدف از پژوهش حاضر، مقایسهی تنظیم شناختی - هیجانی، منبع کنترل و معناجویی در دانشجویان بومی و غیربومی است.
روش کار: این مطالعه توصیفی از نوع علّی - مقایسهیی است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشجویان بومی و غیربومی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ بود که از میان آنان با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس ۱۰۰ نفر (۵۰ دانشجوی بومی و ۵۰ دانشجوی غیربومی) انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای تنظیم شناختی - هیجانی گرنفسکی و همکاران، منبعکنترل راتر و معنا در زندگی استیگر و همکاران جمعآوری؛ و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیّری تحلیل شد. در این پژوهش همهی مسائل اخلاقی رعایت شده است و نویسندگان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین نمرههای منبع کنترل بیرونی در دانشجویان غیربومی نسبت به دانشجویان بومی بیشتر؛ و میانگین نمرههای منبع کنترل درونی دانشجویان غیربومی کمتر از دانشجویان بومی بود (۰۰۱/۰). علاوهبراین، دانشجویان بومی نسبت به دانشجویان غیربومی از راهبردهای هیجانی مثبت و کارآمد (تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد برنامهریزی، ارزیابی مجدد مثبت و دیدگاهگیری) استفاده میکردند (۰۰۱/۰p<). همچنین معنا در زندگی دانشجویان بومی بیشتر از دانشجویان غیربومی بود (۰۰۱/۰p<).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدستآمده، سطح بالاتر بهکارگیری منبع کنترل درونی، راهبرد تنظیم شناختی - هیجانی مثبت و معناجویی در زندگی، نشاندهندهی بهزیستی روانشناختی و عملکرد بهینهی دانشجویان غیربومی است و لزوم توجه به این جنبهها و تلاش برای رشد و توسعهی آن را گوشزد میسازد.