خلاصة:
انتخابات به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی هر کشور، همواره از درجه اهمیت بالایی برای مردم و همچنین رسانههای ملی و بین¬المللی برخوردار است. جذابیت انتخابات سبب میشود تا مردم برنامههای انتخاباتی و اخبار مرتبط با آن را با جدیت بیشتری دنبال کنند و همین امر، فرصت را در اختیار رسانهها قرار میدهد تا با جامعه مخاطبان گستردهتری ارتباط برقرار کرده و با انتشار محتوایی متناسب با سیاستها، اهداف و ایدئولوژیهای صاحبان خود، بیشترین تاثیر را بر افکار عمومی بگذارند. در طی سالهای اخیر و با گسترش اینترنت، وبسایتهای خبری جایگاه ویژهای را در میان مخاطبان پیدا کردند و به یکی از مهمترین منابع دریافت اخبار تبدیل شدند که این امر در دلایلی همچون دسترسی سریع و آسان، تعاملی بودن، کمهزینه بودن و انتشار سریع اخبار نهفته است. لذا حضوری هوشمندانه در این عرصه میتواند برای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و به طور خاص در این تحقیق، شبکه پرستیوی برای رقابت با رقبای بینالمللی خود همانند بیبیسی، بسیار حائز اهمیت باشد. پژوهش حاضر نحوه پوشش خبری اخبار دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در دو وبسایت انگلیسی زبان پرستیوی و بیبیسی را مورد بررسی قرار داده است. روش انجام این تحقیق، تحلیل محتوای کمی و جامعه آماری، همه اخبار منتشر شده این دو وبسایت در بازه زمانی 20 روزه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی است. در مجموع، 62 خبر گردآوری و مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج حاصل از بررسی اخبار این دو وبسایت نشان داد که بیشترین فراوانی جهتگیری خبر در وبسایت پرستیوی، مربوط به جهتگیری مثبت و در وبسایت بیبیسی، مربوط به جهتگیری منفی بود. در خصوص نشانگاه جهتگیری نیز اصلاحطلبان بیشترین فراوانی را در وبسایت پرستیوی و اصولگرایان و رهبر معظّم انقلاب بیشترین فراوانی را در وبسایت بیبیسی به خود اختصاص دادند. در میزان اخبار رویداد مدار و فرآیند مدار، در وبسایت پرستیوی بیشتر از اخبار رویداد مدار و در وبسایت بیبیسی بیشتر از اخبار فرآیند مدار استفاده شده است. اخبار منتشر شده در وبسایتهای پرستیوی و بیبیسی، عمدتا دارای ارزش خبری شهرت بودند. تقابل، بیشترین فراوانی تکنیک خبری در وبسایت پرستیوی و تظاهر به بیطرفی، بیشترین فراوانی در وبسایت پرستیوی را به خود اختصاص داده بودند.
ملخص الجهاز:
پژوهش حاضر نحوۀ پوشش خبری اخبار دوازدهمین دورۀ انتخابات ریاست جمهوری ایران در دو وبسایت انگلیسی زبان پرستیوی و بیبیسی را مورد بررسی قرار داده است.
حال با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع انتخابات در ایران برای افکار عمومی و همچنین اثرگذاری وبسایتهای خبری در انتشار دیدگاهها و ایدئولوژیهای صاحبان خود، پژوهش حاضر در جهت پی بردن به شباهتها و تفاوتها در عملکرد و رفتار انتخاباتی دو وبسایت انگلیسیزبان- پرستیوی و بیبیسی- در پوشش اخبار مسئلۀ مهمی همچون انتخابات و از طرفی دیگر، کشف جهتگیریهای این دو رسانه در خصوص دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران انجام شد.
با توجه به اهمیت جایگاه انتخابات در تغییر وضعیت هر جامعه از یک سو و تأثیر رسانهها در انعکاس رویدادهای مختلف از سوی دیگر، این پژوهش به منظور بررسی نحوۀ پوشش و بازتاب اخبار دوازدهمین دورۀ انتخابات ریاست جمهوری ایران در وبسایتهای انگلیسیزبان پرستیوی و بیبیسی با روش تحلیل محتوای کمی و در دورۀ زمانی 20 روزۀ دوران تبلیغات انتخابات انجام شد تا عملکرد این دو وبسایت را مورد تطبیق و مقایسه قرار دهد.
میتوان گفت به نوعی سعی در برجسته کردن اخبار مربوط به اصلاحطلبان داشته که این امر با جهتگیری مثبت خبری وبسایت پرستیوی نسبت به انتخابات ریاست جمهوری همراه بوده و مردم را به این وسیله به مشارکت بیشتر در انتخابات تشویق نموده است.
با توجه به نتایج بدست آمده میتوان گفت اولویت اول برای وبسایت پرستیوی خود انتخابات، مشارکت مردم در آن و معرفی نمودن کاندیداها و برنامههای آنها است و از این رو بیشترین فراوانی موضوع تیتر به موضوع «انتخابات به طور کلی» و «برنامۀ کاندیداها» اختصاص یافته است.