خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تعیین تاثیر آموزش شیوه های مطالعه بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه میباشد. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر ناحیه 3 شهر تبریز در سال تحصیلی 95-1394به تعداد 1156 دانش آموز بودکه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 60 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب و به تصادف در دو گروه 30 نفره گواه و آزمایش قرار گرفتند. بطوریکه ابتدا یک پیش آزمون اضطراب از هر دو گروه بعمل آمد. پس دانش آموزان گروه آزمایش طی 6 جلسه 120 دقیقه ای در طول 2 هفته هر هفته 3 روز در معرض آموزش روش های صحیح مطالعه قرار گرفتند، گروه های کنترل هیچ آموزشی در این مورد دریافت نکردند. بعد از مداخله های آموزشی روش های صحیح مطالعه دوباره یک پس آزمون از گروهای آزمایش و کنترل بعمل آمد، نتایج نشان داد که آموزش شیوه های صحیح مطالعه بر کاهش اضطراب امتحان (هیجانی و نگرانی) دانش آموزان دختر تاثیر داشته و اضطراب را بطور چشمگیری کاهش داده است.
ملخص الجهاز:
بعد از مداخله هاي آموزشي روش هاي صحيح مطالعه دوباره يک پس آزمون از گروهاي آزمايش و کنترل بعمل آمد، نتايج نشان داد که آموزش شيوه هاي صحيح مطالعه بر کاهش اضطراب امتحان (هيجاني و نگراني) دانش آموزان دختر تاثير داشته و اضطراب را بطور چشمگيري کاهش داده است .
صمديان (١٣٨٩) طي بررسي تاثير روش هاي مطالعه بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر دوره متوسطه سال اول دبيرستان هاي شهرستان بناب به اين نتيجه رسيدين که بين ميزان يادگيري دانش آموزان آموزش ديده به شيوه مهارت هاي مطالعه با گروه کنترل تفاوت معني داري وجود دارد.
يافته هاي پژوهش نشان داد که آموزش شيوه هاي صحيح مطالعه بر کاهش اضطراب امتحان (هيجاني و نگراني) دانش آموزان دختر تاثير داشته و اضطراب را بطور چشمگيري کاهش داده است .
Comparison of the effectiveness of memory skills training and emotional self-regulation on reducing test anxiety in Female high school students of Urmia in year, 2013-2012.
The effect of hope education and study skills on reducing test anxiety and high school students' procrastinating.
The Comparison of the Effectiveness of Regular Sensitization Therapy Methods, Study Skills and Combined Method in Reducing the Test Anxiety among Islamic Azad University Students at Yasuj Branch in the academic year of 2010-2011.
On qualitative differences in learning: IV-Effects of intrinsic motivation and extrinsic test anxiety on process and outcome, British Journal of Educational Psychology, 47(3), 244-257.