خلاصة:
مقدمه و هدف: بخش عمدهای از موفقیت سازمانهای ورزشی با خلاقیت کارمندان مرتبط است. به همین دلیل آنها باید هم توانایی-های فنی و هم شغلی را با یکدیگر ادغام نمایند تا سازمانی خلاق و پویا شکل بگیرد. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی خلاقیت سازمانی اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران بر اساس تعلق شغلی و مهارتهای فناوری اطلاعات کارمندان طراحی شده است. روششناسی: این تحقیق توصیفی همبستگی بود. تعداد 108 کارمند به صورت تصادفی به عنوان نمونه بر اساس جدول مورگان از یک جامعه 180 نفری انتخاب شدند و به پرسشنامههای استاندارد تعلق شغلی (کانونگو، 1982)، خلاقیت سازمانی (حسنبیگی، 1389) و فناوری اطلاعات (فریدفتحی، 1389) پاسخ دادند. روایی پرسشنامهها به وسیله 16 نفر از اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی تأیید شد. پایایی هر یک از پرسشنامهها نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 81/0 ، 93/0 ، و 91/0 به دست آمد. علاوه بر آمار توصیفی، از مدل معدلات ساختاری برای آزمون فرضیههای تحقیق استفاده شد. یافتهها: نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که تعلق شغلی به طور معنیداری میتواند اعتقادات و جو سازمانی (r= .81, t= 2.02)، صلاحیت منابع انسانی (r= 1.01, t= 4.23) و انتشار دانش (r= .90, t= 3.81) را در ابعاد خلاقیت سازمانی برآورد نماید. از طرف دیگر، مهمترین توانایی فناوری اطلاعات در پیشبینی خلاقیت سازمانی، استفاده از دستورالعملها (r= .98, t= 10.26) و تواناییهای رایانهای (r= .86, t= 8.40) بود. بحث: به نظر میرسد که ادغام طرحهای شغلی مبتنی بر فناوری اطلاعات میتواند عملکرد فردی و سازمانی محیطهای ورزشی را از طریق خلاقیت در سطوح مختلف پیشبینی کند. از این رو، به مدیران پیشنهاد میشود که در طراحی و مهندسی مجدد مشاغل ورزشی، از دستورالعملهای بهروز و ارگونومی مرتبط با اینترنت و رایانه استفاده کنند تا بر این اساس، تعلق شغلی کارمندان افزایش و خلاقیت در سطح سازمان تعمیم یابد.
ملخص الجهاز:
پژوهش حاضر با هدف پيش بيني خلاقيت سازماني اداره کل ورزش و جوانان اســتان مازندران بر اســاس تعلق شــغلي و مهارت هاي فناوري اطلاعات کارمندان طراحي شــده اســت .
اين تحقيق توصــيفي رگرسيوني است که تعداد ١٠٨کارمند به صورت تمام شمار از يک جامعه ١٣٠ نفري انتخاب شدند و به پرسش نامه هاياستاندارد تعلق شغلي (کانونگو، ١٩٨٢)، خلاقيت سازماني (حسن بيگي، ١٣٨٩) و فناوري اطلاعات (فريدفتحي، ١٣٨٩) پاسخ دادند.
نتايج اين پژوهش نشــان ميدهد که ادغام طرح هاي شــغلي مبتني بر فناوري اطلاعات ، ميتواند خلاقيت را در ابعاد عملکرد فردي و سازماني در محيط هاي ورزشي افزايش دهد.
عليزاده و همکاران (١٣٩٣) نشــان دادند که 1Create 4Bratnica 2Creative 5Conter 3Boada-Grau et al 6Albresht خلاقيت ميتواند در سطح فردي ميان کارمندان و مديران نيز حاصل شود ، به شرط آن که فرهنگ سازماني به نسبت قوي در محيط جاري باشد (٩).
از اين رو، پژوهش حاضر به شناسايي و پيش بيني خلاقيت سازماني اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران بر اساس تعلق شغلي و فناوري اطلاعات پرداخته است تا به چالش هاي موجود در زمينه ي مکانيزم برآورد سازمان هاي خلاق در ورزش پاسخ دهد.
روش شناسي تحقيق با توجه به اين که تحقيق حاضر به پيش بيني خلاقيت سازماني اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران بر اساس تعلق شغلي و تواناييهاي فناوري اطلاعات کارمندان پرداخته است ، لذا تحقيق حاضر توصيفي و از نوع همبستگي است .
Relationship between organizational culture and academic members’ creativity of physical education departments among Iranian government universities.
Estimating the creativity from organizational culture among sport organization managers.