خلاصة:
مقدمه و هدف: بررسی های متعدد نشان داده اند معلمان تربیت بدنی در معرض ابتلا به فرسودگی شغلی قرار دارند. برخی از عوامل زمینه ساز این عارضه در مدل کاراسک (1979) مطرح شده است. هدف از انجام تحقیق حاضر، شناسایی ارتباط بین خواسته های شغلی و کنترل شغلی با فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی شهر مشهد بود. روش شناسی: روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. بدین منظور 270 نفر (165زن و 105مرد) از بین 870 معلم تربیت بدنی به صورت تصادفی- طبقه ای انتخاب شده و پرسش نامه های فرسودگی شغلی مسلش (1981)، خواسته های شغلی و کنترل شغلی (بروورز و همکاران، 2011) در بین آنها توزیع شد. روایی پرسش نامه ها با استفاده از نظرات اساتید مدیریت ورزش تأیید شد و میزان پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای پرسش نامه های مسلش، خواسته های شغلی و کنترل شغلی به ترتیب (63/0=α)، (64/0=α) و (61/0=α) تعیین شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام) تجزیه تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد ارتباط معناداری بین خواسته های شغلی (24/0=r) و کنترل شغلی (22/0-=r) با فرسودگی شغلی وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد خواسته های شغلی و کنترل شغلی 10% از تغییرات فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی را تبیین می کنند. بحث: براساس یافته های تحقیق می توان اظهار داشت که مدیران و مسئولان آموزشی بایستی زمینه ای برای کاهش خواسته های شغلی و افزایش کنترل شغلی معلمان تربیت بدنی فراهم نمایند تا فرسودگی شغلی آنها کاهش یافته و بتوانند وظایف تربیتی و آموزشی خود را به درستی انجام دهند.
ملخص الجهاز:
بحث : براساس یافته های تحقیق می توان اظهار داشت که مدیران و مسئولان آموزشی بایستی زمینه ای برای کاهش خواسته های شغلی و افزایش کنترل شغلی معلمان تربیت بدنی فراهم نمایند تا فرسودگی شغلی آنها کاهش یافته و بتوانند وظایف تربیتی و آموزشی خود را به درستی انجام دهند.
مدل خواسته ها- کنترل شغلی (کاراسک ، ١٩٧٩ ) (١٠) رافرتی و همکاران ٢(٢٠٠١) در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که خواسته های شغلی بالا با فرسودگی عاطفی بیشتر و مسخ شخصیت بیشتر، ارتباط معناداری دارد؛ هم چنین اختیار پایین در تصمیم گیری فقط با بعد خستگی عاطفی ارتباط معناداری داشت (١٢).
هم چنین با یافته های برورز و همکاران (٢٠١١) نیز منطبق نمی باشد؛ زیرا در مطالعه آنها ارتباط معناداری بین ابعاد فرسودگی شغلی و دو متغیر مدل خواسته ها- کنترل شغلی وجود داشت .
C. (2005), “Job resources buffer the impact of job demands on burnout”, journal of occupational health Psychology, Vol. 10, No. 2, pp.
Z. (2012), “The relationship between burnout with public health of physical education teachers in Lorestan Province”, Sport Management Research and Behavioral Science, Vol 2, No 3 (3), pp.
(2011), “Job demands, job control, social support and self-efficacy beliefs as determinants of burnout among physical education teachers”, Europe’s Journal of Psychology, www.
(2012), “The relationship between workaholism and job burnout of physical education teachers in Kermanshah” Journal Of Sport Management and Motor Behavior, Volume.
(2005), “The Relationship between Teacher Autonomy and Stress, Work Satisfaction, Empowerment, and Professionalism”, Educational Research Quarterly, Vol. 29.