خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر تکانشگری و سبکهای تصمیمگیری در زندانیان زن دارای تجربه مصرف مواد مخدر شهر یاسوج انجام شد. روش: این پژوهش به صورت آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. تعداد 30 نفر از زندانیان زن شهر یاسوج که دارای تجربه مصرف مواد مخدر بودند (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند و برنامه آموزشی 8 جلسه ای تنظیم هیجانی مبتنی بر مدل گراس (1999) برای آنها اجرا شد. ابزارهای جمع آوری اطلاعات شامل پرسش نامههای تکانشگری بارات (1994) و سبکهای تصمیمگیری اسکات و بروس (1995) بودند. یافتهها: نتایج این تحقیق بیانگر تاثیر برنامه آموزشی تنظیم هیجانی بر کاهش تکانشگری کلی و تکانشگری شناختی، رفتاری و برنامه ریزی نشده در زندانیان زن دارای تجربه مصرف مواد مخدر بود. همچنین آموزش این برنامه بر افزایش سبکهای تصمیمگیری عقلایی و شهودی و کاهش سبکهای تصمیمگیری اجتنابی، وابسته و آنی تاثیر معنادار داشت. نتیجهگیری: با آموزش تنظیم هیجانی می توان تکانشگری زندانیان زن دارای تجربه مصرف مواد مخدر را کاهش و سبکهای تصمیمگیری آن ها را بهبود داد. بنابراین می توان از مشکلات این دسته از زنان زندانی کاست.
Objectives
The aim of this study was to investigate the effectiveness of emotion regulation training in impulsivity and decision-making styles in female prisoners with drug abuse experience in Yasouj city.
Method
A quasi-experimental research design along with pre-test/ post-test/ control group was used for the conduct of this study. Thirty female prisoners in Yasouj with drug abuse experience (15 experimental group cases and 15 control group cases) were selected through simple random sampling as the research sample and received the 8-session curriculum of emotional regulation based on Grass model (1999). The data collection tools consisted of Barat Impact Inventory and Scott and Bruce Decision-Making Style.
Results
The results of this study indicated the effectiveness of the emotional regulation curriculum in reducing total impulsivity and cognitive, behavioral, and unplanned impulsivity in female prisoners with drug abuse experience. Moreover, the results showed that the training of this program has a significant effect on increasing the levels of rational and intuitive decision-making styles and reducing the levels of avoidant, dependent, and spontaneous decision-making styles.
Conclusion
With emotional regulation training, one can reduce the degrees of impulsivity among female prisoners with drug use experience and improve their decision-making styles. Hence, it is possible to mitigate the problems of these prisoners.
ملخص الجهاز:
تعداد ٣٠ نفر از زندانیان زن شهر یاسوج که دارای تجربه مصرف مواد مخدر بودند (١٥ نفر گروه آزمایش و ١٥ نفر گروه کنترل ) به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند و برنامه آموزشی ٨ جلسه ای تنظیم هیجانی مبتنی بر مدل گراس (١٩٩٩) برای آن ها اجرا شد.
نتیجه گیری: با آموزش تنظیم هیجانی میتوان تکانشگری زندانیان زن دارای تجربه مصرف مواد مخدر را کاهش و سبک - های تصمیم گیری آن ها را بهبود داد.
Moeller, Barratt, Dougherty, Schell, & Wood Schmitz, & Swann 2.
Lin, Zhang, Zhou, & Jiang 7.
Schreiber, Grant, & Odlaug این اســاس ، در پژوهش حاضــر به دنبال پاســخ گویی به این ســؤال هســـتیم که آیا آموزش تنظیم هیجـانی بر تکـانشـــگری و ســـبـک های تصـــمیم گیری در زندانیان زن دارای تجربه مصرف مواد مخدر شهر یاسوج تأثیر دارد؟ روش جامعه ، نمونه ، و روش نمونه گیری این تحقیق در دســته طرح های آزمایشــی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل قرار میگیرد.
1. Gvion, Levi-Belz, Hadlaczky, & Apter (رجوع شود به تصویر صفحه) یافته ها آمـاره های توصـــیفی متغیرهای مورد مطالعه به تفکیک نوع آزمون و گروه ها در جدول ٢ ارائه شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضـر بررسـی اثربخشـی آموزش تنظیم هیجانی بر تکانشـگری و سبک های تصـــمیم گیری زنـدانیـان زن دارای تجربـه مصـــرف مواد مخدر بود.
بر اســـاس این مطالعه ، زنـدانیـان زن دارای تجربـه مصـــرف مواد مخدر دارای تکانشـــگری بالایی بوده و معمولا از ســبک های تصــمیم گیری ناســازگار در برابر مشــکلات و تعاملات روزمره خود اســـتفاده میکننـد.