خلاصة:
امروزه صنعت گردشگری یکی از منابع مهم تولید» د رآمد» اشتغال و ایجاد زیرساختها برای ثبل به توسعه
پایدار بشمار میآید و بهعنوان یکی از عوامل اقتصادی کشورها از سوی برنامهریزان اقتصادی پذیرفته
شدهاست. هدف از پژوهش حاضر بررسی و تحلیل ظرفیتها و قابلیتهای توسعه گردشگری شهرستان
خاش است. پژوهش حاضر بر اساس هدف جزء تحقیقات کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی- تحلیلی
است. جهت تحلیل ظرفیتهای گردشگری از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد جامعه آماری شامل
متخصصین، کارشناسان و مسئولین مرتبط با گردشگری شهرستان خاش میباشد. روش گردآوری دادهها،
کتابخانهای و میدانی با ابزار پرسشنامه و مشاهده است و برای تحلیل دادهها از مدل تحلیلی SWOT
استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مهم ترین راهبرد مدیریتی در توسعه گردشگری منطقه مورد مطالعه
راهبرد تدافعی میباشد و مهمترین راهکار اتکای حداکثری به قوتها و ظرفیتهای گردشگری داخلی
شهرستان خاش میباشد که چنین فرصتطلبی برای گردشگری شهرستان خاش توسعهای و زاینده باشد. در
نهایت در جهت پیشرفت گردشگری در منطقه مورد مطالعه پیشنهاداتی ارائه گردیده است.
ملخص الجهاز:
ایران به منظور رهایی از اقتصاد تکمحصولی و به دلیل برخورداری از قابلیتهای فراوان تاریخی، فرهنگی و طبیعی میتواند در عرصه گردشگری به عنوان جهانی در یک مرز نامیده شود و جاذبههای آن به قدری متنوع است که تقریبا برای هر سلیقهای انگیزه کافی برای سفر به این کشور را به وجود میآورد و میتواند به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگران در جهان قرار گیرد (مرادی، 1390: 53)، و با داشتن راهبرد مناسب به سطح مطلوبی از توسعه دست یابد.
تقوی و همکاران(1390)، در مقالهای به امکانسنجی توانمندیهای گردشگری شهرستان گرگان و تنگناها و چالشهای فراروی آن پرداختهاند و به این نتیجه رسیدهاند که گردشگری گرگان، از نظر عوامل داخلی و خارجی وضعیت مناسبی دارد و بالاتر از حد متوسط می باشد و توسعه صنعت گردشگری در منطقه گرگان مستلزم بازنگری و تحول در نحوه تبلیغات، اطلاعرسانی، شناسایی جاذبهها، فراهم شدن زیرساختها، تقسیمبندی جاذبهها از نظر اهمیت بینالمللی، ملی، منطقهای و محلی، رفع فرسودگی تجهیزات، جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی، توسعه اقامتگاههای ارزانقیمت و.
ماتریس SWOT (عوامل اصلی تأثیرگذار بر توسعه گردشگری شهرستان خاش) به تصویر صفحه مراجعه شود به تصویر صفحه مراجعه شود نقاط قوت و ضعف داخلی هدف این مرحله سنجش محیط داخلی شهرستان، جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت آن (یعنی جنبهها و مواردی که در راه دستیابی به اهداف برنامهریزی و اجرای آن تأثیر مساعد یا بازدارنده دارند) در راستای توسعه گردشگری منطقه است.
به عبارتی با توجه به موارد مذکور باید گفت که برای توسعه گردشگری در این مناطق و بهبود آن روشهایی بکارگرفته و به طریقی برنامهریزی شود که این ضعفها و تهدیدها را تقلیل داده و با استفاده مناسب از نقاط قوت و فرصتهای پیش رو بتوان شهرستان خاش را بهعنوان منطقه نمونه گردشگری در سطح استانی و ملی و منطقهای مطرح کرد.