خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر پرخاشگری والدین بر افسردگی دانش آموزان پایه هفتم بوده است.
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، جامعه آماری شامل ٤٥٢ دانش آموز پایه هفتم ابتدایی دختر و پسر
آموزش و پرورش عشایر استان چهارمحال و بختیاری در سال ١٣٩٧ بود. نمونه آماری شامل ٩٠ دانش
آموز افسرده به صورت هدفمند توسط پرسشنامه مقیاس افسردگی بک (با مشخص شدن نمره ١٦ تا ٦٣
افسردگی خفیف تا شدید) غربال شدند. همچنین از پرسشنامه پرخاشگری باس جهت سنجش میزان
پرخاشگری والدین استفاده شده است. برای تحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی (فراوانی، درصد) از
دونمونه مستقل، همبستگی و رگرسیون استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان دهنده افسرگی t آزمون های بالاتر دختران با ختلاف معنی دار نسبت به پسران و پرخاش گری بلاتر پدران با اختلاف معنی دار نسبت به مادران است. همچنین مشخص شد که رابطه مستقمی بین میزان پرخاشگری والدین و افسردگی کودکان وجود دارد. در نتیجه افزایش یا کاهش میزان پرخاشگری والدین، افسردگی کودکان نیز افزایش یا کاهش می یابد. در انتها یافته های پژوهش نشان دهنده میزان بالای خشونت کلامی مادران نسبت به پدران است. از این رو مادران باید بیشتر مواظب اثرات منفی این نوع خشونت در فرزندان خود باشند.
ملخص الجهاز:
ايران چکيده هدف اصلي اين پژوهش بررسي تأثير پرخاشگري والدين بر افسردگي دانش آموزان پايه هفتم بوده است .
واژه هايکليدي: افسردگي کودکان ، پرخاشگري والدين ، دانش آموزان پايه هفتم ٧٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و هفتم ، زمستان ١٣٩٧ * * * * * مقدمه خانواده يکي از واحدهاي مهم و تعيين کننده سرنوشت افراد هر جامعه است و رفتارهاي والدين در اين واحد از عوامل بسيار مؤثر بر وضعيت فرزندان آن ها ميباشد.
جانگ و همکاران (٢٠١٧)، رابطه ٧٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و هفتم ، زمستان ١٣٩٧ * * * * * سبک هاي والدين و اضطراب اجتماعي و افسردگي کودکان و نوجوانان در خانواده را بررسي کرده است .
در اين راستا هدف اصلي اين پژوهش بررسي تأثير پرخاشگري والدين بر افسردگي دانش آموزان پايه هفتم است .
درصد فراواني نمرات افسردگي بک در دانش آموزان (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٢ نشان دهنده ميانگين مجموع نمرات پرخاشگري والدين است .
در نتيجه بين افسردگي دانش آموزان و مولفه هاي پرخاشگري در والدين رابطه مستقيم و معناداري وجود دارد.
نتايج همبستگي نشان دادند که رابطه مستقيمي بين افسردگي دانش آموزان و پرخاشگري پدران وجود دارد.
The relationship between parent-adolescent communication problems and adolescents’ social adjustments (in Chinese).
Child and Adolescent Psychiatry Comprehensives Textbook.
Parental Beliefs and child rearing attitudes and mental Health problems among school children, Revista de saude publica 2005; 39(5): 716- 24.