خلاصة:
از مهمترین مبانی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان و آیت الله جوادی آملی در تفسیر تسنیم باور به استقلال قرآن در حجیت، دلالت و تفسیر است. آنها معتقدند قرآن کریم که خود را روشنگر همه چیز معرفی مینماید، هم در حجیت و هم در بیان مدلول و مقصود آیات، مستقل است و به غیر خود وابسته نیست. البته هر دو مفسر از دیگر منابع تفسیری مانند روایات و شواهد تاریخی در تفسیر استفاده نمودهاند که به نظر میرسد با مبنای استقلال قرآن، تعارض دارد. اما تعارض یاد شده با تبیین آیت الله جوادی آملی مبنی بر عدم انحصار قرآن در حجیت و دلالت، در روش تفسیری خود و استادش علامه طباطبایی، رفع میگردد. از جمله موارد موید این تبیین، کاربرد و تاثیر روایات اسباب نزول و روایات تطبیقی در فهم و تفسیر این دو مفسر است. در مقاله سعی شده، ضمن تبیین نوع و کارکرد روایات در فرایند تفسیری دو مفسر، به بررسی انتقادی مبنای «استقلال قرآن» و تاثیر روایات در فهم تفسیری علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی پرداخته شود.
ملخص الجهاز:
در مقاله سعي شده ، ضمن تبيين نوع و کارکرد روايـات در فرايند تفسيري دو مفسر، به بررسي انتقادي مبناي «استقلال قرآن » و تأثير روايات در فهم تفسيري علامه طباطبـايي و آيت الله جوادي آملي پرداخته شود.
بيان مسئله روش تفسيري علامه طباطبايي در الميزان و آيت الله جوادي آملي در تسنيم ، در تفسير قرآن ، استفاده از آيات قرآن در کشف معاني و مدلول آيات است ، اما ساير منابع تفسيري و به خصوص روايات نيز در آثار تفسيري اين دو مفسر کاربرد دارد؛ هر دو مفسر بـه شـيوه خود از روايات تفسيري استفاده نموده اند که البته در مواردي داراي شباهت و تفاوت هـايي هستند.
در اين مقاله سعي شده به اين پرسش پاسخ داده شود کـه «مبنـاي استقلال قرآن علامه طباطبايي و آيت الله جوادي آملي در کاربرد روايات تفسيري در تفسير آنها چه تأثيري داشته است ؟» به همين منظور مبناي «استقلال قـرآن در حجيـت ، دلالـت و تفسير» از ديدگاه علامه طباطبايي و آيت الله جوادي آملي بررسي مي گردد و چگونگي تأثير آن در کاربرد روايات تفسيري در آثار ايشان بررسي و تحليل مي گردد.
آيت الله جوادي آملي درباره تأثير روايـات بر روش تفسيري علامه طباطبايي معتقد است که ايشان همزمان آيات قـرآن و روايـات را ملاحظه مي نمود و در صورت وجود احتمالات مختلف تفسيري ، احتمالي را برمي گزيد کـه روايات آن را تأييد مي کردند و تفسير آيات قرآن عموماً به گونـه اي اسـت کـه بـا معنـا و محتواي روايات مطابقت دارد.