خلاصة:
در این مطالعه می کوشیم راهکارهای لازم برای توسعه فرهنگ خرید اینترنتی سهام به منظور دستیابی به بهره وری در بازار سرمایه و به تبع آن بهره وری بخش خدمات و در نهایت افزایش بهره وری در کشور شناسایی شود. در این پژوهش با ترکیب الگوهای انتشار نوآوری و پذیرش فناوری و تلفیق آن با ابعاد خرید اینترنتی، سعی می شود عوامل موثر بر ارتقای پذیرش معامله الکترونیکی سهام توسط سرمایه گذاران حقیقی، شناسایی شود. در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه به بررسی یک نمونه 300 تایی از سرمایه گذاران حقیقی در سطح شهر اصفهان پرداخته و بر اساس ادبیات پژوهش، الگویی برای نشان دادن تاثیر عوامل طراحی شد. سپس با استفاده از نرم افزار لیزرل الگوی مذکور مورد آزمون قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل از انجام تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه، مشخص شد که بین سهولت درک شده، سودمندی درک شده، ریسک درک شده، نوجویی و کارایی بازار با تمایل به استفاده از معامله الکترونیکی سهام رابطه وجود دارد. در الگوی مورد بررسی مقدار شاخص های برازش ( 92/0= GFI و 91/0= AGFI) نشان دهنده ی مناسب بودن الگو است.
ملخص الجهاز:
بر اساس نتايج حاصل از انجام تجزيه وتحليل داده هاي پرسشنامه ، مشخص شد که بـين سـهولت درکشده ، سودمندي درکشده ، ريسک درکشده ، نوجويي و کارايي بازار با تمايل بـه اسـتفاده از معاملـه الکترونيکي سهام رابطه وجود دارد.
انصـاري (١٣٨٦) در پژوهشي با عنوان «بررسي و شناسايي موانع خريدوفروش اينترنتي سهام در بورس اوراق بهادار» به اين نتيجه رسيد که در ايران به لحاظ نبود شرايط دسترسي سريع و آسـان بـه بـازار سـرمايه ، طولاني بودن فرايند خريد سهام با توجه به لزوم مراجعه به کارگزار، نقش بـازار سـرمايه در رشـد اقتصادي بسيار کمتر از کشورهاي پيشرفته است .
الگوي پيشنهادي براي پذيرش معامله الکترونيکي سهام بر اساس الگوي فوق ، فرضيه هاي پژوهش به صورت زير است : تمايلات هنجاري بر ميزان تمايل به معامله الکترونيکي سهام در بين سرمايه گذاران حقيقـي بورس اوراق بهادار شهر اصفهان تأثير دارد.
سودمندي درکشده بر تمايل به معامله الکترونيکي سهام در بـين سـرمايه گـذاران حقيقـي بورس اوراق بهادار شهر اصفهان تأثير دارد.
کارايي بازار سرمايه بر تمايل به معامله الکترونيکي سـهام در بـين سـرمايه گـذاران حقيقـي بورس اوراق بهادار شهر اصفهان تأثير دارد.
Brenner, (1997) "Testing the Technology Acceptance Model Across Cultures:A Three Country Study", Information & Management, 33(35),1-11 24.
, (2004) "Predicting Consumer Intentions to Use On-Line Shopping: the Case for an Augmented Technology Acceptance Model", Information & Management, 41(6), 747–762 27.
K. Fam, (1999) Understanding the Intention to Use a Web Site: Study Based on the Technology Acceptance Model.
Davis, (1996) "Role of Computer Self Efficacy in Predicting User Acceptance and Use of Information Technology".