خلاصة:
در این پژوهش بازدهی سهام شرکت هایی که برای اولین بار در بورس عرضه شده اند برای دوره های زمانی مختلف محاسبه شده و عوامل موثر بر این بازدهی در ماههای اول پس از عرضه نیز گزارش شده اند. عواملی چون اندازه شرکت، سن شرکت، نسبت قیمت به درآمد، نسبت اهرمی، درصد عرضه اولیه سهام، بازده بازار و حجم معاملات بازار در دوره بررسی بازدهی، مورد ارزیابی قرار گرفتند. این عوامل براساس مطالعات داخلی و بین المللی استخراج شده است. بازدهی تمامی سهامی که در طول سالهای 1380 تا 1387 برای اولین بار عرضه شده اند، یعنی 114 شرکت، برای دوره های زمانی 1 ماهه اول، 2 ماهه اول، 3 ماهه اول، 4 ماهه اول، 6 ماهه اول و 9 ماهه اول محاسبه شده و تاثیر متغیرهای مستقل نیز در طول این دوره ها بررسی شده است. درطول دوره مورد بررسی بازدهی درحال کاهش بوده و نشان میدهد بیشترین بازدهی مربوط به ماه اول است. ساختار اطلاعات از نوع مقطعی و با استفاده از نرم افزار Eviews 6 تجزیه و تحلیل انجام گرفته است. نتایج به دست آمده حاصل از بررسی 7 متغیر نشان می دهد که نسبت اهرمی و درصد عرضه اولیه سهام در طی 6 دوره مورد بررسی، هیچ ارتباطی با بازدهی ندارند و ضمنا در دوره های زمانی مختلف عوامل موثر بر بازدهی، درحال تغییراند.
ملخص الجهاز:
نتايج به دست آمده حاصل از بررسي ٧ متغير نشان ميدهد که نسبت اهرمي و درصد عرضه اوليۀ سهام در طي ٦ دورة مورد بررسي، هيچ ارتباطي با بازدهي ندارند و ضمنا در دوره هاي زماني مختلف عوامل مؤثر بر بازدهي، درحال تغييراند.
به هرحال صرف نظر از اين موضوع ، سهامي که براي اولين بار در بورس عرضه شده و قيمت بازار سهام آن مشخص شده موضوع بحث شده و از اين حيث عرضۀ عمومي اوليۀ بين المللي با عرضۀ اوليه هاي بورس اوراق بهادار تهران متناظر است .
عبده تبريزي و دموري [٢] با مطالعه ١٠٤ شرکت که طي سال هاي ١٣٦٩ تا ١٣٧٤ براي اولين بار در بورس اوراق بهادار تهران پذيرفته شده اند، به بررسي عوامل مؤثر بر ميزان بازده بلندمدت اين سهام پرداختند.
بين نسبت قيمت به سود هر سهم شرکت در زمان پذيرش در بورس و بازدهي سهام عرضۀ اوليه رابطۀ معناداري وجود دارد.
متغيرهاي مستقل در اين تحقيق عبارت اند از: اندازة شرکت (size)، مدت زمان فعاليت شرکت (عمر شرکت ) (age)، ميزان استفاده از بدهي در ساختار سرمايه (DE)، نسبت قيمت به سود هر سهم (PE)، درصد عرضۀ اوليه (OP)، بازده بازار (RM)، حجم معاملات بازار (VT).
متغيرهاي مستقل که در اين تحقيق سعي در بررسي ارتباط آنها با بازدهي کوتاه مدت سهام عرضۀ اوليه است به صورت زير تعريف شده اند.
Investment Banking Reputation and the under pricing of Initial Public Offerings.
Pricing System and the initial public offering market: A case of Singapore.
Anatomy of initial public offering of Common Stock, Journal of Finance, 4(3), 789-822.