خلاصة:
این پژوهش به منظور بررسی رابطه نگرش تحصیلی و انگیزش پیشرفت با تلقی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته رشته آموزش ابتدایی انجام شد.روش تحقیق همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش 93 نفر می باشد. کل جامعه آماری به دلیل محدود بودن ، با استفاده از روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه انگیزه پیشرفت در یادگیری رضا بخش(1373)،پرسشنامه نگرش تحصیلی اکبری(1383) و پرسشنامه محقق ساخته تلقی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی گردآوری شد. در این پژوهش پایایی پرسشنامه انگیزه پیشرفت در یادگیری با استفاده از آلفای کرونباخ 74/0 ، نگرش تحصیلی 82/0 و تلقی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی 86/0 محاسبه شد. از طریق روایی محتوایی طبق دیدگاه متخصصان ، روایی پرسشنامه ها تایید شد.از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون وt مستقل برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد . بر اساس نتایج به دست آمده، بین نگرش تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانشجویان دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته آموزش ابتدایی با تلقی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی دوره تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد. بین نگرش تحصیلی،انگیزش پیشرفت و تلقی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته آموزش ابتدایی تفاوت معناداری وجود ندارد. تلقی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی از طریق نگرش تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانشجویان قابل تبیین است.
ملخص الجهاز:
پيشينه پژوهش در ارتباط با متغيرهاي پژوهش ، تحقيقات متعددي بصورت مجزا انجام شده است ،در اين رابطه مي توان به عنوان نمونه به پژوهشهاي متعددي اشاره کرد که جهت ارزشيابي کيفيت برنامه درسي، تلقي دانشجويان از برنامه را بعنوان معياري جهت ارزشيابي کيفيت برنامه قلمداد کرده اند ، پژوهش هاي زير از آن جمله اند: فاتارايوتاوات ٢ و همکاران (٢٠٠٩)ارزشيابي برنامه درسي کارشناسي ارشد روانشناسي باليني، هوس بيگي و همکاران (٢٠١١) ارزشيابي کيفيت برنامه درسي دوره تحصيلات تکميلي رشته مديريت و برنامه ريزي آموزشي ، عسگري، معتمدي و قائدي(٢٠١٢)ارزشيابي برنامه درسي آموزش مجازي مهندسي کامپيوتر، فتحي واجارگاه و همکاران (١٣٩٣)ارزشيابي کيفيت دروني برنامه درسي رشته اخلاق پزشکي، کارشکي و همکاران (١٣٩٢) ارزشيابي محتواي برنامه درسي رشته علوم تربيتي گرايش آموزش و پرورش پيش دبستاني و دبستاني، محمدي و همکاران (١٣٩٢) ارزشيابي برنامه درسي دوره دکتراي حرفه اي پزشکي و....
چنانکه ذکر شد نگرش و علاقه به رشته تحصيلي(در اين پژوهش ) دانشجويان دوره کارداني و کارشناسي ناپيوسته رشته آموزش ابتدايي که به نوعي به ادراکات و انتظارات آنها از رشته تحصيلي شان اشاره دارد و همچنين انگيزش پيشرفت در يادگيري که يکي از عوامل موفقيت تحصيلي دانشجويان قلمداد مي شود و به نوعي با حفظ ارتقاء کيفيت آموزش ويادگيري مرتبط است ، مي توانند تلقي دانشجويان از کيفيت برنامه درسي را متاثر سازند.
بنابراين در اين پژوهش محقق درصدد است تا رابطه بين نگرش تحصيلي و انگيزش پيشرفت با تلقي از کيفيت برنامه درسي دانشجويان دوره کارداني و کارشناسي ناپيوسته رشته آموزش ابتدايي را مورد بررسي قرار دهد .