خلاصة:
برنامه درسی در آموزش عالی، یک تجربه وسیع علمی برای دانشجویان است. یکی از مهم ترین زمینه های پژوهش در حوزه آموزش عالی و به ویژه برنامههای درسی آموزش عالی، پایان نامه های دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی است. نگارش پایان نامه توسط دانشجویان بخش مهمی از پژوهش واحدهای درسی دانشگاهی را تشکیل می دهد. اما مهمتر از نگارش پایاننامه، انتخاب یک استاد راهنمای خوب و بهرهمند شدن از راهنماییهای صحیح او است. هدف از این پژوهش شناسایی ویژگی های یک استاد راهنمای خوب از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد بود. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با راهبرد پدیدار نگاری انجام شد. مشارکت کنندگان 37 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی بودند که از طریق نمونه گیری نوعی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمه سازمان یافته جمع آوری شدند. روش تحلیل داده ها تحلیل محتوایی استقرایی با استفاده از کدگذاری در سه سطح باز، محور و منتخب بود. یافته های مربوطه نشان داد ویژگی های یک استاد راهنمای خوب شامل 1)نشانگرهای رفتاری استاد راهنما؛ 2)رابطه نظارتی استاد راهنما و دانشجو؛ 3)رابطه تعاملی استاد راهنما و دانشجو؛ 4)اخلاق حرفه ای آموزشی استاد راهنما؛ 5)ویژگی های رفتاری استاد راهنما؛ و 6)تخصص استاد راهنما است. پیشنهاد میشود استادان راهنما در راهنمایی پایاننامهها با توجه به نتایج به دست آمده، گامی مهم در تحقیقات آینده بردارند.
ملخص الجهاز:
مهم ترين وظايف و ويژگي هاي اصلي يک استاد راهنما از ديدگاه جاميسون و گري (٢٠٠٦)، عبارت اند از: کمک به دانشجو در انتخاب موضوع پايان نامه ، نظارت بر نگارش پروپزال ١٢ و گزارش - 1- Sadlak 2- Palomo 3- Atik & Yalcin 4- Jamieson & Gray 5- Gatfield & Alpert 6- Thompson, Kirkman, Watson & Stewart 7- Wiscer 8- Vilkinas 9- Campbell 10- Sofaer 11- Phillips & Pugh 12- Proposal هاي پيشرفت ، تنظيم توافق نامه کاري بين استاد راهنما و دانشجو، آشنا سازي دانشجو با منابع اطلاعاتي دست اول و مرتبط ، آشنا سازي دانشجو با نرم افزار موردنياز براي تحليل داده ها، کمک به دانشجو در سازمان دادن به مطالب پايان نامه ، مرور کامل بر پايان نامه به همراه دانشجو قبل از جلسه دفاع ، حمايت از دانشجو در جلسه دفاع ، کمک به دانشجو در استخراج مقاله از پايان نامه خود؛ و مهم ترين وظايف و ويژگيهاي فرعي يک استاد راهنما عبارت اند از: توافق با دانشجو براي رسيدن به هدف ، آشنا سازي دانشجو با محققان ديگر، انگيزه دادن به دانشجو در طول نگارش پايان نامه ، گوش دادن به مشکلات دانشجو، حمايت عاطفي و شخصي از دانشجو، آموزش تفکر انتقادي به دانشجو، کمک به دانشجو در غلبه بر مشکلات و آشناسازي دانشجو با سازمان هاي مرتبط در جهت يافتن شغل مناسب .