خلاصة:
این مقاله به توصیف شایستگی حرفه ای در آموزشگری مبتنی بر دانش برنامه درسی در سطح آموزش عالی پرداخته است. داده های مورد مطالعه بر اساس طرح پژوهش کیفی با رویکرد پدیدار شناختی و از طریق انجام مصاحبه عمیق اکتشافی با 24 مدرس خبره در رشته های علوم پایه، علوم مهندسی، علوم انسانی و علوم پزشکی به دست آمد. یافته های پژوهش بر مولفه های حرفه ای دانش برنامه درسی: دانش های اساسی(دانش نسبت به: ماهیت و ابعاد گوناگون عناصر برنامه درسی، ارتباط ساختاری بین عناصر، اصول تعادل و انسجام بخشی بین عناصر برنامه درسی) و دانش های حمایتی(دانش نسبت به حوزه های: تخصصی و دانش های مرتبط، روان شناختی، و اخلاقی- اعتقادی) تاکید داشتند.
ملخص الجهاز:
جدول شماره ١- ويژگيهاي جمعيت شناختي مشارکت کنندگان (خبرگان علمي و موفق در آموزش ) مشارکتکنندگان (خبرگان علمي و موفق در آموزش ) بر اساس رشته تحصيلي , رتبه علمي , محل برگزاري , تعداد علوم پزشکي , دانشيار و استاد , علوم پزشکي تهران و شهيدبهشتي , ٨ نفر علوم پايه و مهندسي , دانشيار و استاد , دانشگاه تهران ، تربيت مدرس و اميرکبير , ٦ نفر علوم انساني , دانشيار و استاد , دانشگاه تهران ، تربيت مدرس ، شهيدبهشتي و علامه طباطبايي , ١٠ نفر يافته ها تحليلداده هاي حاصل از مصاحبه در پاسخ به اين سؤال که مؤلفه هاي حرفه اي دانش برنامه درسي براي آموزشگري در محيط آموزش عالي کدامند؟ حاکي از دو نوع دانش : دانش هاي اساسي و دانش هاي حمايتي برنامه درسي بوده است .
زيرا آنچه براي مدرسان اين رشته حائز اهميت است تعادل برقرار کردن بين سه عنصر فراواني دانشجويان ، گستردگي و سطح دشواري محتواي آموزشي، و اهداف مورد نظر است که در اينجا فضاي فيزيکي به عنوان يک عنصر مهم در انتخاب راهبردهاي آموزشي مطرح ميشود.
مدرس علوم اجتماعي با يک نگاه جامعه شناختي به عناصر برنامه درسي تأکيد بر عنصر دانشجو دارد؛ زيرا شناخت اين عنصر را اساس شکل گيري مناسبات اجتماعي و برقراري ارتباط بين استاد و دانشجو و شکل گيري انواع سبک هاي آموزشي و ارزشيابي ميداند.
پرداختن به فعاليتهاي بديعکه زمينه رشد اخلاق علمي در دانشجويان را فراهم مي سازد از جمله فعاليت هاي مورد توجه مدرسان اين حوزه بوده است : "فعاليتيادگيري که به دانشجو داده ميشود به نحوي باشد که کمتر بتواند از کار ديگران کپي کند مثلا در درس پاتولوژي دو، فعاليت هاييادگيري دانشجويان در دو ترم متفاوت ميشود تا دانشجويان به طور واقعي به يادگيري بپردازند علي رغم اينکه تکاليف زيادي دارند.