خلاصة:
امروزه در درون جوامع جدید، فرایند تمایز گزاری و «تمیز» سبکهای زندگی متفاوت بین افراد و گروهها، دیگر نه به وسیله پایگاه موروثی اجتماعی/اقتصادی/سیاسی، بلکه بیشتر بر اساس قدرت انتخاب در مصرف انواع کالاهای مادی و معنوی، صورت میگیرد. در این میان یکی از عواملی که موجب این قدرت انتخاب در مصرف میشود، مالکیت سرمایههای متفاوت در فضای نابرابر اجتماعی است. افراد با داشتن سرمایههای متفاوت، به شیوههای متفاوتی سبک زندگی و به تبع آن الگوهای گذران اوقات فراغت خود را شکل میدهند. مالکیت سرمایه اجتماعی نیز به همین شکل سبک زندگی و گذران اوقات فراغت افراد را شکل میدهد. پژوهش حاضر در این مسیر سعی نموده است به بررسی تجربی این مدعای نظری (طرح تحلیلی پییر بوردیو) بپردازد. به همین دلیل «میدان دانشگاه شیراز» به عنوان یک میدان علمی/اجتماعی انتخاب شد و 430 نفر از دانشجویان به شیوه نمونهگیری تصادفی سیستماتیک مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که هرچند میزان سرمایه اجتماعی در دسترس دانشجویان در هر دو بعد سرمایه اجتماعی غیررسمی و رسمی در وضعیت متوسط و پایین قرار دارد، اما سرمایه اجتماعی غیررسمی تنها با الگوهای فراغتی فردگرایانه رابطه معناداری داشته است، در حالی که سرمایه اجتماعی رسمی هم با الگوهای فراغتی فردگرایانه و هم با الگوهای فراغتی جمعگرایانه رابطه معنیدار داشته است. نتایج تحقیق در پایان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و راهکارهای عملی ارایه گردید.
ملخص الجهاز:
بدین جهت پژوهش حاضر سعی خواهد داشت در «میدان دانشگاه شیراز»، رابطه بین مالکیت یکی از انواع سرمایههای مطرح شده از جانب بوردیو را یعنی سرمایه اجتماعی دانشجویان را با الگوهای گذران اوقات فراغت آنها، به عنوان شاخصی از سبک زندگی، بررسی کند.
بدین ترتیب پژوهش حاضر سعی خواهد کرد این امر را بررسی نماید که مالکیت میزان متفاوتی از سرمایه اجتماعی (رسمی و غیررسمی) چه رابطهای با نحوه گذران اوقات فراغت و فعالیتهای فراغتمحور (به عنوان نمود و شاخص عینی سبکزندگی) دانشجویان دارد.
در این مسیر نتایج آنها نشان داد که میان متغیرهای سرمایه اجتماعی و میزان گذران اوقات فراغت رابطه معناداری وجود داشته است.
چارچوب نظری 1- سرمایه اجتماعی مفهوم «سرمایه اجتماعیFootNote No="31" Text=" Social Capital"/» در چند دهه اخیر بحثهای فراوانی را در حوزههای مختلف علمی، از جمله جامعهشناسی (بوردیوFootNote No="32" Text=" Bourdieu"/، 1986: 241؛ لینFootNote No="33" Text=" Lin"/، کوکFootNote No="34" Text=" Cook"/ و بارتFootNote No="35" Text=" Burt"/، 2001: 3؛ لین، 2004: 3؛ بارت، 2005: 1) در علوم سیاسی( پاتنام، 1995: 65؛ پاتنام، 1993: 1؛ پاتنام، 2007: 137؛ کلمنFootNote No="36" Text=" Coleman"/، 1988: 95؛ فوکویامFootNote No="37" Text=" Fukuyama"/، 2001: 7؛ فوکویاما، 1999: 1؛ فوکویاما، 2002: 23؛ فوکویاما، 2005: 89) در اقتصاد (سرسوسیموFootNote No="38" Text=" Cersosimo"/، 2008: 208؛ وولبFootNote No="39" Text=" Wolleb"/، 2008: 373؛ کریشنFootNote No="40" Text=" Krishna"/، 2008: 438) و سایر حوزههای مربوط برانگیخته است.
این بدان معنا است که تحقیق حاضر سعی خواهد کرد تاثیر مالکیت میزان متفاوت سرمایه اجتماعی افراد در میدان علمی دانشگاه شیراز را بر روی الگوهای گذران اوقات فراغت دانشجویان ارزیابی و بررسی نماید.