خلاصة:
امنیت یکی از مهمترین نیازهای اساسی بشر است و نخستین شرط لازم برای پیشرفت و رسیدن به توسعه برای جوامع متمدن محسوب میشود. پژوهشهای مختلف نشان دادهاند که فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی همچون شبکههای اجتماعی مجازی از عوامل تاثیرگذار بر احساس امنیت فرهنگی و اجتماعی هستند. بر این اساس، سوال اصلی نوشتار حاضر این است که استفاده از شبکه اجتماعی فیسبوک چه تاثیری بر احساس امنیت فرهنگی و اجتماعی جوانان دارد؟ پژوهش حاضر، بهصورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محققساخته با حجم نمونه 384 نفر در بین جوانان تبریزی کاربر فیسبوک در سال 1395 انجام شده است. روش نمونهگیری، نمونهگیری در دسترس و داوطلبانه است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت در فیسبوک، میزان استفاده از فیسبوک، نوع استفاده از فیسبوک و واقعی تلقی کردن محتوای مطالب فیسبوک و احساس امنیت فرهنگی و اجتماعی کاربران رابطه معنادار معکوسی وجود دارد؛ به طوری که با افزایش میزان مدت زمان عضویت، میزان استفاده، نوع استفاده و واقعی تلقی کردن محتوای مطالب ارائهشده در فیسبوک از سوی کاربران، میزان احساس امنیت فرهنگی و اجتماعی آنها کاهش پیدا میکند. همچنین، متغیرهای مستقل وارد شده در مدل رگرسیونی پژوهش توانستهاند 12 درصد از تغییرات احساس امنیت اجتماعی و 16 درصد از تغییرات احساس امنیت فرهنگی کاربران را تبیین کنند.
ملخص الجهاز:
از مهمترین پژوهشهای انجام شده در مورد تاثیر رسانههای جمعی بر امنیت و احساس امنیت، میتوان به موارد زیر اشاره کرد: آقایی (1386) در رساله خود با عنوان بررسی تاثیر رسانههای جمعی بر احساس امنیت اجتماعی به این نتیجه دست یافت که بین میزان توجه و اعتماد به رسانههای داخلی و ابعاد مختلف احساس امنیت اجتماعی، رابطه مستقیم و بالایی وجود دارد.
فرضیه دوم: بین میزان استفاده از فیسبوک و احساس امنیت فرهنگی و اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.
اطلاعات مندرج در این جدول نشان می دهد همبستگی چندگانه معادل 35 درصد محاسبه شده و گویای این مطلب است که متغیرهای مدت زمان عضویت، میزان استفاده، نوع استفاده و واقعی تلقی کردن محتوای فیسبوک به طور همزمان 35 درصد با احساس امنیت اجتماعی ارتباط دارند.
همچنین، همبستگی چندگانه معادل 43 درصد محاسبه شده که گویای این مطلب است که متغیرهای مدت زمان عضویت، میزان استفاده، نوع استفاده و واقعی تلقی کردن محتوای فیسبوک به طور همزمان 43 درصد با احساس امنیت فرهنگی ارتباط دارند.
یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت در فیسبوک، میزان استفاده از فیسبوک، نوع استفاده از فیسبوک و واقعی تلقی کردن محتوای مطالب فیسبوک و احساس امنیت فرهنگی و اجتماعی همبستگی معکوسی وجود دارد؛ یعنی با افزایش میزان متغیرهای یاد شده در کاربران، میزان احساس امنیت فرهنگی و اجتماعی آنها کاهش پیدا میکند.
این یافته در راستای یافتههای پژوهش جانپرور و حیدری (1390)، رستگارخالد و محمدیان (1392) و هاشمیانفر و همکاران (1392) است که نشان دادند بین استفاده از رسانههای خارجی همچون اینترنت و احساس امنیت رابطه معکوسی وجود دارد.