خلاصة:
مسئولیت پذیری به عنوان یک فرآیند مهم اجتماعی شدن در هر جامعه ای سهم بسزایی در توسعه پایدار جامعه دارد و تقویت و رشد آن جز با شناسایی عوامل موثر بر رفتار مسئولانه امکانپذیر نخواهد بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی مسئولیت پذیری اجتماعی جوانان و عوامل اجتماعی فرهنگی موثر بر آن در شهر تهران انجام شده است. مبانی نظری متغیرها و پارامترهای این پژوهش برمبنای نظریات ﺟﻴﻤﺴﻮﻥ، ﺑﺎﻭﻣﻦ، ﺑﻮﺩﺭﻳﺎﺭ، گیدنز، دورکیم، بوردیو، اینگلهارت و پاتنام تدوین شده است. روش تحقیق، پیمایش و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه دارای قابلیت اعتبار و اعتماد می باشد. جامعه آماریتحقیق، جوانان 18 تا 29ساله شهر تهران می باشند. نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای گرد آوری گردیده است و حجم نمونه مورد مطالعه 384 نفر می باشد. روش اصلی در تحلیل داده ها رگرسیون و مدل سازی معادلات ساختاری است. نتایج حاصل از نرم افزارهای Spss و Amos نشان می دهد که چهار مولفه نگرش دینی(49/ 0)، فرانوگرایی(215/ 0)، رسانه(217/ 0) و اعتماد اجتماعی (329/ 0) بر مسئولیت پذیری تاثیر گذارند. بعد دینداری با مقدار (545/ 3) دارای بیشترین میانگین است. به این ترتیب، رگرسیون خطی فوق به میزان 35 درصد واریانس مسئولیت پذیری را تبیین می کند و 65 درصد به عوامل دیگر بستگی دارد.
ملخص الجهاز:
پژوهش حاضر با هدف بررسی مسئولیت پذیری اجتماعی جوانان و عوامل اجتماعی فرهنگی موثر بر آن در شهر تهران انجام شده است.
لذا با توجه به تعریف مسئولیت پذیری- که عبارت است از: احساس تعهد و رفتار مسئولانه ای که افراد به عنوان کنشگران اجتماعی در قالب کنش ها و نقش های خود در حوزه های گوناگون بروز می دهند- به بررسی عوامل اجتماعی- فرهنگی موثر بر مسئولیت پذیری جوانان در شهر تهران با متغیرهای گرایش مذهبی با ابعاد "اعتقادی، پیامدی، مناسکی"، رسانه های جمعی با ابعاد "اینترنت، ماهواره و تلویزیون"، فرانوگرایی فرهنگی با ابعاد "سیالیت روابط، بازاندیشی، زوال عاطفه و مصرف محوری" بر مسئولیت پذیری با ابعاد "فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی" پرداخته می شود.
با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که با اطمینان 99 درصد و سطح خطای کوچک تر از 05/0 استفاده از رسانه بر مسئولیت پذیری اجتماعی جوانان موثر می باشد.
با توجه به نتایج به دست آمده از جدول، می توان گفت که با اطمینان 99 درصد و سطح خطای کوچک تر از 05/0 استفاده از رسانه بر مسئولیت پذیری اجتماعی جوانان موثر است.
با توجه به نتایج به دست آمده از جدول، می توان گفت که با اطمینان 99 درصد و سطح خطای کوچک تر از 05/0 فرانوگرایی فرهنگی بر مسئولیت پذیری اجتماعی جوانان موثر می باشد.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل حاکی از آن است که میزان دینداری بر مسئولیت پذیری اجتماعی جوانان موثر می باشد (000/0 = P).