خلاصة:
هدف این مطالعه، شناسایی و رتبهبندی مهمترین عوامل ساختاری موثر بر همگانی شدن ورزشهای تفریحی در ایران بود. مطالعه حاضر به روش آمیخته اکتشافی و در دو فاز کیفی و کمی و به صورت پی در پی انجام شد؛ در مرحله اول با روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی به 28 متخصص حوزه ورزشهای تفریحی در ایران مراجعه و از طریق مصاحبه عمیق به جمع آوری اطلاعات از آنها پرداخته شد. سپس دادههای حاصل از بیست و هشت مصاحبه به روش تئوریسازی دادهبنیاد در سه مرحله کدگذاری و تجزیه و تحلیل گردید. نتیجه گروهبندی دادهها، هفت عامل ساختاری اثر گذار را نشان داد. در مرحله دوم، پرسشنامهای براساس یافتههای مرحله اول و ادبیات موضوع طراحی و پس از بررسی و تایید ویژگیهای روانسنجی آن بین 301 نفر از کارشناسان، مدیران و دانش پژوهان ورزشبرایهمه ایران که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعیین شده بودند، توزیع و جمع آوری گردید. سپس از طریق تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی با در نظرگرفتن ضرایب مسیر برای پیش بینی عوامل تاثیرگذار ساختاری به ترتیب اهمیت مشخص شدند که عبارت اند از: رسانههای سازمانی، منابع مالی، قوانین و مقررات، منابع انسانی، تجهیزات و زیرساخت، فناوری و سازمانهای همکار. نتایج مطالعه حاضر بیانگر اهمیت رسانههای سازمانی، منابع مالی و قوانین و مقررات به منظور فراهم آوردن ساختاری مناسب برای همگانی شدن ورزش در ایران است؛ درحالی که شاهد هستیم بیشترین توجه سازمانها و نهادهای مرتبط از نظر رسانهای، تزریق منابع مالی و حتی تدوین قوانین و مقررات به ورزش حرفه ای و قهرمانی است.
ملخص الجهاز:
نتایج مطالعه حاضر بیانگر اهمیت رسانههای سازمانی، منابع مالی و قوانین و مقررات به منظور فراهم آوردن ساختاری مناسب برای همگانی شدن ورزش در ایران است؛ درحالی که شاهد هستیم بیشترین توجه سازمانها و نهادهای مرتبط از نظر رسانهای، تزریق منابع مالی و حتی تدوین قوانین و مقررات به ورزش حرفه ای و قهرمانی است.
یکی از چالشهای پیش روی توسعه حوزه ورزشهای تفریحی یا همان اجرایی شدن سیاست ورزش Sport for All Recreational Sports Renson Hartmann Houlihan Ross & Gray Chen Mull Tsai برایهمه، ایجاد فرصتهای مطلوب ورزشی دردسترس، متنوع، ارزان و ایمن برای تمام آحاد جامعه است.
از این رو، مطالعه حاضر به دنبال شناسایی و سپس اولویتبندی مهمترین عوامل ساختاری و زیربخشهای هریک در ورزشهای تفریحی- براساس ادبیات پیشینه و نظر خبرگان داخلی با توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایران- است تا بتوان با معرفی آنها به مدیران وتصمیم سازان سازمانهای مرتبط و دانش پژوهان این حوزه، بستر توسعه ورزشهای تفریحی و اجرایی شدن سیاست ورزشبرایهمه در ایران را فراهم ساخت.
در این مطالعه برای رسانههای سازمانی در ورزشهای تفریحی پنج کارکرد در نظر گرفته شده است: 1- کارکرد آموزش همگانی که رسانهها بیشتر از شیوه های اقناعی استفاده می نمایند؛ به طوری که رسانه ها با عقل و منطق مخاطبان درگیر و از طریق افزایش غنای محتوای آموزشی، تنوع و جذابیت، امکان آموزش اثربخش برای تمام اقشار جامعه، ایجاد انگیزه، ترغیب و متقاعد سازی به منظور مشارکت در فعالیتهای ورزشی اقدام می کنند.
یافتههای مطالعه حاضر نشان میدهد ورود فناوریهای نوین از طریق سخت Rowe Benson & Henderson Green افزارها، نرم افزارها و ارتقای دانش فنی میتواند به عنوان یکی از عوامل ساختاری مشارکت مردم را در ورزش اوقات فراغت افزایش دهد.