خلاصة:
هدف این تحقیق با درک این موضوع از طریق تحلیل تفسیری-ساختاری (ISM) به دنبال طراحی مدلی مبتنی بر دسته بندی و تفکیک عوامل موثر بر ایجاد سقف شیشه ای کارکنان زن شاغل در ستاد شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران می باشد. این تحقیق در یک بازه زمانی یکساله بین آذر ماه 1395 تا دی ماه 1396 انجام شد. روش شناسی تحقیق ترکیبی می باشد که در بخش کیفی مبتنی بر شناسایی عوامل موثر بر ایجاد سقف شیشه ای از طریق بررسی مبانی نظری و تئوریک و انجام تحلیل دلفی با مشارکت 20 متخصص به عنوان اعضای پانل می باشد و در بخش کمی نیز از طریق تشکیل ماتریس خودتعاملی ساختاری به دنبال مدل سازی ساختاری و تفسیری می باشد که در این بخش تعداد 30 نفر از متخصصان منابع انسانی (داخل و خارج از شرکت) مشارکت نمودند. نتایج پژوهش نشان می دهد که، اساسی ترین عامل سقف شیشه ای زنان درستاد شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران بر اساس مدل طراحی شده، نبود قوانین حمایتی است، که این شاخص مربوط به مولفه ی اصلی علل برون سازمانی و مولفه ی فرعی علل سیاسی و مقرراتی در نتایج دلفی بودند. همچنین در بالاترین سطح و در واقع کم اثرترین عامل بر ایجاد سقف شیشه ای، شاخص عدم جو مناسب برای کار زنان، از علل ساختاری مولفه ی اصلی درون سازمانی می باشد.
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش نشان می دهد که اساسی ترین عامل سقف شیشه ای زنان در ستاد شـرکت مّلی پخش ش فراورده های نفتی ایران بر اساس مدل طراحی شـده ، نبـود قـوانین حمـایتی اسـت ، کـه ایـن شاخص مربوط به مؤّلفۀ اصلی علل برون سازمانی و مؤّلفۀ فرعی علل سیاسی و مقرراتی در نتـایج دلفـی *نویسنده مسسئول etebarian@ymail.
Tumaini, Nyamhanga and Gasto Frumence براساس این مدل که از طریق روش کّیفی تحلیل محتـوا از طریـق مصـاحبه بـا ٢٤ متخصـص روانکاوی صنعتی و منابع انسانی انجام شد، با تقسیم علل ایجاد سقف شیشـه ای بـه دو عامـل اصلی علل احتمالی اجتماعی -اقتصادی و علل سازمانی ، مشخص شد تبعیض جنسـّیتی تقسـیم کار در کشور تانزانیا به دلیل وجـود فرهنـگ مـردسـالارانه ، توانمنـدی هـای مهـارتی و سـطح تحصیلات است .
در رابطه با پیشینه های تجربی در زمینۀ سقف شیشه ای باید بیان کرد، تحقیقات بـا رویکـرد تجربی و حتی کّیفی زیادی در این زمینه انجام شده است که از ابعـاد و بـا ترکیـب متغیرهـای دیگر بررسی شده است ، اما کم تر از طریق رویکردهای شناختی ، به طراحی مدل دلایـل سـقف شیشه ای و موانع ایجاد کنندۀ ارتقاء زنان به مشاغل بالاتر اقدام شده اسـت و ایـن پـژوهش بـا ادراک این موضوع که وجود سقف شیشه ای چه تأثیراتی می تواند بر مسیر شـغلی زنـان داشـته باشد، تلاش کرد از طریق استفاده از روش های آماری همچون ترکیب کردن تحقیق در عملیات جاری سازمانی مثل شرکت نفـت ، دلایـل را شناسـایی و در قالـب مـدلی بـر اسـاس نظـرات تخصصی طراحی کند.
Investigating the role of glass ceiling on reduction of perceived organizational justice, Journal of Social Studies, Psychology, Women, 12(4): 149-172(Text in Persian).