خلاصة:
مدیریت سرمایه های انسانی سازمانهای آیندهنگر، نیازمند بکارگیری مجموعهای از کارکردهای مدیریت منابع انسانی متناسب با اهداف ویژه سازمان است. هدف این پژوهش، بررسی نحوه ارتباط و میزان اثرپذیری اساسیترین قابلیتهای سیستم فرماندهی آینده سازمانهای دفاعی، از فرآیندهای منابع انسانی میباشد. در این راستا، پس از شناسایی مهمترین قابلیتهای فرماندهی آینده و تعیین موثرترین فرآیندهای منابع انسانی بر رشد و توسعه این قابلیتها به روش دلفی، چگونگی و میزان اثرگذاری فرآیندهای مؤثر منابع انسانی شامل فرآیندهای توسعه مستمر، یادگیری سازمانی، توسعه هدفمند منابع انسانی، مدیریت عملکرد پیشنگر و مدیریت دانش بر رشد و ارتقای قابلیتهای محوری فرماندهی آینده شامل توانایی شبکهسازی، توانایی ایجاد اطلاعات با کیفیت، چابکی و انعطافپذیری و یکپارچگی فرآیندها، از طریق بکارگیری روش تحلیل همبستگی کانونی (CCA) بررسی و تبیین گردید. نتایج حاصل از پژوهش، ضمن تایید وجود رابطه معنادار و وابستگی رشد و ارتقای قابلیتهای فرماندهی آینده به برنامهریزی فرآیندهای منابع انسانی، میزان وابستگی قابلیتهای فرماندهی آینده به هر یک از فرآیندهای منابع انسانی را مشخص نمود که از این طریق مبنایی جهت بکارگیری فرآیندهای منابع انسانی در جهت رشد و ارتقای قابلیتهای فرماندهی آینده ایجاد گردید.
ملخص الجهاز:
در این راستا، پس از شناسایی مهمترین قابلیتهای فرماندهی آینده و تعیین موثرترین فرآیندهای منابع انسانی بر رشد و توسعه این قابلیتها به روش دلفی، چگونگی و میزان اثرگذاری فرآیندهای مؤثر منابع انسانی شامل فرآیندهای توسعه مستمر، یادگیری سازمانی، توسعه هدفمند منابع انسانی، مدیریت عملکرد پیشنگر و مدیریت دانش بر رشد و ارتقای قابلیتهای محوری فرماندهی آینده شامل توانایی شبکهسازی، توانایی ایجاد اطلاعات با کیفیت، چابکی و انعطافپذیری و یکپارچگی فرآیندها، از طریق بکارگیری روش تحلیل همبستگی کانونی (CCA) بررسی و تبیین گردید.
پیشینههای پژوهش در زمینه بررسی و تحلیل نقش و اثرگذاری برنامهریزی فرآیندهای منابع انسانی، بر رشد و ارتقای قابلیتهای توانمندساز فرماندهی، پژوهشهای زیر مورد بررسی قرار گرفت که از نتایج آنها در انجام مراحل این پژوهش استفاده گردید: مارک و میلیان در پژوهشی به بررسی نقش فرآیندهای آموزش و یادگیری نیروی انسانی در ارتقای قابلیتهای فرماندهی آینده، در نیروی هوایی پرداختند که نتایج تحقیق موید نقش تعیینکننده آموزش و فرآیند یادگیری سازمانی در فراگیری شیوه بکارگیری تجهیزات نظامی و فرماندهی مؤثر میدان نبرد میباشد (Mark amp; Milian, 2016).
جدول (6) بررسی وجود رابطه خطی میان متغیرهای کانونی مستقل و وابسته متغیر مدیریت عملکرد پیش نگر توسعه هدفمند منابع انسانی به تصویر صفحه مراجعه شود نتایج آزمون خطی همبستگی پیرسون بین عوامل برنامهریزی فرآیندهای منابع انسانی و قابلیتهای محوری فرماندهی آینده در جدول (6) آمده است.
جدول (7) نتایج آزمون همبستگی کانونی بین متغیرها به تصویر صفحه مراجعه شود به منظور بررسی ارتباط میان برنامهریزی فرآیندهای منابع انسانی با قابلیتهای محوری فرماندهی آینده از ضرایب افزونگی نیز استفاده شده است که در آن درجه همپوشانی بین دو مجموعه از متغیرها مشخص میشود.