خلاصة:
سیاست گذاری در حوزه کارآفرینی با عدم قطعیت همراه است که به دلیل وابستگی آن به عناصر محیطی برای موفقیت خود می باشد. کارآفرینی راهبردی و آینده نگاری در کنار یکدیگر، روش شناسی لازم برای درک بهتر این عدم قطعیت را ارایه کرده و می توانند به ساماندهی و جهت دهی سیاست گذاری کارآفرینی موفق تر کمک کنند. در این میان نیازمند شناسایی الگوی کلان نگر و موفق در این عرصه می باشیم. لذا تلاش شده بر مبنای عملکرد کارآفرینی دفاع مقدس با رویکرد آینده پژوهانه این مبانی تولید شود. اقدامهای کارآفرینانه در طول دفاع مقدس، سرشار از تجربیاتی است که توجه به آنها و عوامل و شرایط ظهور و بروزشان میتواند راهگشای بسیاری از مسائل راهبردی باشد، در تدوین راهبرد توسعهی کارآفرینی بر مبنای الگویی بومی نیز مورد استفاده قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف الگوسازی و تبیین نقش و کارکردهای کارآفرینی راهبردی در دفاع مقدس انجام گرفته است. این پژوهش با توجه به هدف، پژوهشی کاربردی، از حیث ماهیت موردی – زمینه ای، از لحاظ داده دارای رویکردی کیفی است و برای گردآوری دادهها از ترکیبی از روشهای اسنادی (مطالعات کتابخانهای) و مصاحبه با خبرگان بهره گرفته شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش «نظریهی داده بنیاد» با رویکرد «طرح نظاممند» استراس و کوربین استفاده شده است. ماحصل تحلیل دادهها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، منتج به شناسایی مؤلفهها در قالب الگوی پارادایمی مشتمل بر مقولهی محوری (انجام اقدامهای کارآفرینانه در دفاع مقدس)، شرایط علّی، راهبردها، شرایط زمینهای، نتایج، پیامدها و نیز مقولهی فراتحلیلی و روابط مابین این مقولهها شد.
ملخص الجهاز:
هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش و کارکردهای مقولهی کارآفرینی در دفاع مقدس با رویکرد آینده پژوهی می باشد ؛ به بیان دقیقتر پس از شناسایی فعالیتهای کارآفرینانه و عوامل ارزشآفرینانه صورت گرفته، جایگاه این فعالیتها در دفاع مقدس با رویکرد آیندهپژوهی، به کمک طرح نظاممند نظریهی دادهبنیاد تبیین و الگوسازی شده است.
«نظریهی داده بنیاد» یا «تئوری زمینهای برخاسته از دادهها» عبارت است از فرآیند ساخت یک نظریهی مستند و مدون، از طریق گردآوری سازمان یافتهی دادهها و تحلیل Convenience Sampling Purposive Sampling Criterion Sampling Snowball Sampling Theoretical Saturation Grounded Theory Strauss Corbin استقرایی مجموعه دادههای گردآوری شده، به منظور پاسخگویی به پرسشهای نوین در زمینههایی که فاقد مبانی نظری کافی برای تدوین هرگونه فرضیه و آزمون آن هستند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) جدول 4: تعداد مؤلفهها و مفاهیم تشکیلدهندهی هر مقوله {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانگونه که در ابتدا بیان شد، یکی از اهداف مهم اجرای این پژوهش، ارایهی الگوی پارادایمی از جایگاه کارآفرینی راهبردی در دفاع مقدس با استفاده از رویکرد «نظریهی داده بنیاد» بوده است.
د) تدوین و ارایهی الگوی پارادایمی کارآفرینی راهبردی با نگاه به دفاع مقدس با رویکرد آینده پژوهی بر اساس طرح نظاممند نظریهی داده بنیاد، مشتمل بر 8 مقوله و 46 مؤلفه در سرفصلها و جایگاههای مرتبط و منحصر به فرد، دارای جامعیت ، انسجام و ثبات، گویایی و ایجازگرایی مناسب، جزو دستاوردهای نظری این پژوهش می باشد.