خلاصة:
اگر به راستی در استنباط احکام شرعی, زاویهگرفتن احکام شرعی را از خواست و
زمینی بدانیم - همانگونه که امام صادق له هشدار میدهند - باید اهداف یقینی شریعت و
مقاصد قطعی شارع را از ادلة اجتهادی و عوامل کنترلی در اجتهاد بدانیم و همان تلاش و
دقت علمی را که در زمینههای دیگر اجتهاد و علوم مرتبط با فقه بهکار میبریم در
شناخت اغراض شارع و مقاصد شریعت نیز معمول داریم. این بدان معناست که بیش از
پیش. توانها و استعدادهای خویش را در این مسیر هدایت کرده. سازوکارهای لازم را
بیندیشیم و به کنکاش و پژوهش در شناخت مقاصد. مصادیق و موارد آن بپردازیم. مقالة
پیش رو تلاشی هرچند ابتدایی در این مسیر است؛ تلاش برای گامنهادن در مسیر شناخت
مقاصد قطعی شریعت در امور کیفری.
ملخص الجهاز:
دوفصلنامه تخصصي «مطالعات فقه معاصر» / سال اول ، شمارة دوم ، پاييز و زمستان ١٣٩٥، پياپي٢/ صفحات ١٠٤-٧٩ Semiannual Journal of Studies of Contemporary Jurisprudence/ Vol. 1, No. 2, Autumn and Winter 2016 مقاصد کيفري شريعت سيدمحمدعلي احمدي ابهري * چکيده اگر به راستي در استنباط احکام شرعي ، زاويه گرفتن احکـام شـرعي را از خواسـت و غرض مولي ، موجب غضب و سخط الهي و مانع نزول رحمـت هـاي آسـماني و برکـات زميني بدانيم ـ همانگونه که امام صادق هشدار ميدهند ـ بايد اهداف يقيني شريعت و مقاصد قطعي شارع را از ادلۀ اجتهادي و عوامل کنترلي در اجتهاد بدانيم و همان تـلاش و دقت علمي را که در زمينه هاي ديگر اجتهاد و علوم مرتبط بـا فقـه بـه کـار مـيبـريم ، در شناخت اغراض شارع و مقاصد شريعت نيز معمول داريم .
حال اگر به طور قطع ، اهداف و مقاصد شـارع مقـدس را در سياسـت کيفـري دريـافتيم ، طبعا اين اهداف کـه تفصـيل اهـداف اساسـي شـارع در ايـن گـروه از فروعـات بـه حسـاب ميآيند، از اولين مراحل جرم سازي، کشف جرم ، تعقيب و تحقيـق ، تـا رسـيدگي قضـائي و صدور و اجراي حکم را در بر ميگيرند؛ بدين معنا که در تمامي اجـزاء و مراحـل سياسـت کيفري بايد تمامي اهداف کلي و جزئي شارع مـورد توجـه قـرار گيرنـد؛ چـه در اجتهـاد از سوي فقيه ، چه در تقنـين از سـوي قانونگـذار و چـه در اجـرا از سـوي قاضـي.