خلاصة:
مورتیمر آدلربیان می کند که تمام یادگیری ها ی واقعی فعالانه هستند، این فرایند مکاشفه ای است که دانش آموز در آن عامل اصلی است نه معلم. هدف این پژوهش درک این مساله و پاسخ به این سوال است که چگونه سمینار پایدیا بر تعامل و فعالیت جامعه یادگیری حرفه ای(دانش آموزان و معلمان) در مدرسه اثر گذار است. با بررسی سابقه تحقیقات در این زمینه در دودهه اخیروبا تکیه بر نظریات و تحقیقات بر روی اصلاح مدارس، جوامع یادگیری حرفه ای و قدرت گفتگو در یادگیری و سمینار پایدیا، جهت پاسخ به سوالات از روش سنتز پژوهی استفاده شده است. که در آن محقق از میان جامعه آماری که شامل 20 تحقیق در رابطه با موضوع پژوهش بود، تعداد 15 نمونه را به صورت هدفمند انتخاب نمودند ویافته ها حاکی از این بود که سمینارهای پایدیا شرایط حمایتی برای جوامع یادگیری حرفه ای را ارتقاء بخشیده و فرصتی برای درگیر شدن در گفتگوی منطقی و اندیشمندانه در فضای همکارانه گروه را فراهم می کند.
ملخص الجهاز:
با بررسی سابقه تحقیقات در این زمینه در دودهه اخیروبا تکیه بر نظریات و تحقیقات بر روی اصلاح مدارس، جوامع یادگیری حرفه ای و قدرت گفتگو در یادگیری و سمینار پایدیا، جهت پاسخ به سوالات از روش سنتز پژوهی استفاده شده است.
که در آن محقق از میان جامعه آماری که شامل 20 تحقیق در رابطه با موضوع پژوهش بود، تعداد 15 نمونه را به صورت هدفمند انتخاب نمودند ویافته ها حاکی از این بود که سمینارهای پایدیا شرایط حمایتی برای جوامع یادگیری حرفه ای را ارتقاء بخشیده و فرصتی برای درگیر شدن در گفتگوی منطقی و اندیشمندانه در فضای همکارانه گروه را فراهم می کند.
چگونه سمینار پایدیا مهارت تفکر ویادگیری را دانش آموزان ایجاد می کند؟ با بررسی سابقه تحقیقات در مورد توسعه و تربیت و یادگیری معلمان برای انجام این کار، پژوهش حاضر بر پایه نظریات و تحقیقات بر روی اصلاح مدارس، جوامع یادگیری حرفه ای و قدرت گفتگو در یادگیری و سمینار پایدیا، از طریق طرح تحقیق کیفی برای کنکاش در مورد جواب این سوال استفاده شده است.
این سمینار خود یک استراتژی تدریس بود که برای درگیر کردن دانش آموزان در بحث و گفتگوی رسمی در مورد یک متن طراحی شده بود که منجر به افزایش درک آنها از ایده ها و ارزش های ذاتی آن متن می شد.
برای تسهیل سمینار پایدیا لازم است که معلمان نقشی غیر سنتی در رابطه با دانش آموزان ایفا کنند ، ولی بررسی تحقیقات نشان داد که بحث و گفتگو اکنون در کانون توجه مربیان امر آموزش قرار دارد و به طور فزاینده ای مورد پشتیبانی قرار می گیرند.
Implementation of the paideia proposal, Atlanta: American Educational research association.