خلاصة:
مبحث فطریات از موضوعات مشترک میان رشته¬های بسیاری از علوم انسانی از جمله تفسیر قرآن، علم کلام، فلسفه، روانشناسی، علوم تربیتی، اقتصاد و جامعه¬شناسی است و دارای پیشینه¬ای به قدمت تاریخ مکتوب بشریت است که در نظریات سقراط(با عنوان نظریه مامایی)، افلاطون(نظریه استذکار و یادآوری)، ارسطو و اندیشمندان مسلمانی همچون؛ فارابی، ابن¬سینا، طوسی(قاعده حسی بودن علوم نه فطری بودن آنها) خود را نشان داده است. هدف از پژوهش پیش رو بررسی فطرت و دلالت-های تربیتی آن شامل؛ مبانی، مبدا، مربی، متربی، مواعظ و اصول، محیط، منابع، موانع، مسیر، مرکب، میل، معرفت، مجاهدت، ممارست، مقاصد، منازل، مراحل، معیار و ملاک، محاسبه و ارزیابی، معینان و مشوقان، متد(روش)، محتوا، محصول و فراورده¬ها که تحت عنوان بیست و سه میم تعلیم وتربیت نامیده می¬شوند در مدرسه موحدانه اسلامی و با بهره¬گیری از مستندات قرآنی و نظر متخصصان و به شیوه کیفی و از نوع تحلیل- توصیفی است.
ملخص الجهاز:
4. بررسی سوال دوم پژوهش همانطور که در بخش روش شناسی ذکر گردید، در یک رویکرد تربیتی، انتخاب و اتخاذ نحوه رسیدن به مقصد و آرمانهای مورد نظر نیازمند توجه به الزاماتی است که تحت عنوان "23 میم" تعلیم و تربیت نامیده میشوند و توجه و شناخت به این الزامات به منظور تدوین یک برنامه تربیتی جامع در حوزه پرورش فطرت(مدرسه موحدانه)، عقل(مدرسه حکیمانه)، قلب و دل(مدرسه عارفانه)، نفس(مدرسه زاهدانه) و یا هر نوع نظام تربیتی میبایست مد نظر قرار گیرد بنابراین دومین سوال اصلی پژوهش حاضر عبارت است از اینکه؛«الزامات تربیتی فطرتگرایانه در مدرسه موحدانه اسلامی شامل کدام زمینه میباشد؟» 4-1) مبانی تربیت فطری مبانی تربیت عمدتا دارای دو نو ع عام: زمینههایی که تعلیم و تربیت متکی و تحت تأثیر آن است و عموما خارج از قلمرو تعلیم و تربیت قرار دارند و شامل زمینههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تکنولوژیکی جامعه میباشد و مبانی خاص: توصیفات و تعاریفی که درباره انسان به عنوان موضوع تربیت بیان میشود(مرزوقی، الف، 1395،ص 37).
4-9) مسیر تربیت فطری مسیر تربیت از نگاه فطرتگرایانه از درون به بیرون است نه از بیرون به درون بدین معنا که نیاز نیست ما اصول و مفاهیم دینی را به دانشآموزان تحمیل و تزریق کنیم بلکه این مبانیدر فطرت خداجوی انسان به صورت نهفته وجود دارد<FootNote No="128" Text=" سوره روم، آیه 30.