خلاصة:
هدف این پژوهش، طراحی مدل نقشهای بشارتدهندگان باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران بود. این پژوهش توصیفی، ازنوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود که به روش میدانی اجرا شد. بهدلیل محدودیت در دسترسی به همة هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال کشور، پژوهشگران دو تیم منتخب استقلال و پرسپولیس را برگزیدند. این دو تیم از محبوبترین تیمهای حاضر در لیگ برتر هستند. جامعة آماری این پژوهش، هواداران دو باشگاه ذکرشده در شانزدهمین دورة مسابقات لیگ برتر خلیج فارس بودند. ازآنجاییکه تعداد جامعة آماری نامعلوم بود، طبق جدول مورگان، 384 هوادار برای تعیین حجم نمونه درنظر گرفته شدند و در بازی شهرآورد بهطور مساوی از هواداران هر تیم، 192 پرسشنامة سالم جمعآوری شد. روش نمونهگیری، تصادفی دردسترس بود. مبنای ابزار پژوهش، پرسشنامة دیور و همکاران (2015) بود که برای استفاده در فرهنگ و اجتماع کشور تعدیل و اصلاح شد. برای روایی ظاهری و محتوایی، ترجمة پرسشنامه دراختیار تعدادی از متخصصان بازاریابی ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی قرار داده شد و نسخة نهایی با رفع ایرادها و نقاط ابهام، اصلاح و ویرایش شد. پایایی اولیه ابزار پژوهش توسط یک مطالعة راهنما انجام شد. نتایج حاصل از اجرای مدل در نرمافزار ایموس نشان داد که هواداران بهعنوان بشارتدهندگان باشگاههای استقلال و پرسپولیس، چهار نقش مدافع، مبلغ، ضدانتقادات و مقلد را ایفا میکنند. امروزه، مدیران بازاریابی تیمهای ورزشی میتوانند با تشکیل و تقویت کانونهای هواداری، ترویج و بازاریابی را ازطریق آنان رونق دهند تا تیمها از سرمایههای مادی و معنوی حاصل از حضور حداکثری آنان بهرهمند شوند.
ملخص الجهاز:
دکتري مديريت ورزشي، دانشگاه مازندران تاريخ دريافت : ١٣٩٦/٠٤/١٧ تاريخ پذيرش : ١٣٩٦/٠٨/٠١ چکيده هدف اين پژوهش ، طراحي مدل نقش هاي بشارت دهندگان باشگاه هاي ليگ برتر فوتبال ايران بود.
نتايج حاصل از اجراي مدل در نرم افزار ايموس نشان داد که هواداران به عنوان بشارت دهندگان باشگاه هاي استقلال و پرسپوليس ، چهار نقش مدافع ، مبلغ ، ضدانتقادات و مقلد را ايفا ميکنند.
Bauer, Stokburger-Sauer & Exler 2.
Dwyer هواداران ازقبيل حضور در رويدادها و پيگيري مسابقات تيم محبوب ، ازطريق کانال هاي ورزشي تلويزيون اضافه شده اند و موردتوجه مديران ورزشي قرار گرفته اند؟ يکي از رفتارهاي هواداران ، پديدة بشارت برند است .
Matzler, Pichler & Hemetsberger 5.
Matzler, Pichler & Hemetsberger 5.
در اين پژوهش نيز به مطالعۀ رفتارهاي بشارت دهندگان برند تيم هاي مطرح و صاحب نام ليگ برتر فوتبال کشور (استقلال و پرسپوليس ) پرداخته شده است .
روش شناسي پژوهش هدف پژوهشگران در اين پژوهش ، طراحي مدل نقش هاي بشارت دهندگان ورزشي باشگاه هاي ليگ برتر فوتبال کشور بود.
ابزار پژوهش چهار نقش مدافع ، مبلغ ، ضدانتقادات و مقلد را براي بشارت دهندگان باشگاه هاي ورزشي، درقالب ١٤گويه ارائه داد.
هواداران در نقش بشارت دهندگان برند باشگاه هاي ورزشي ميتوانند ارزش ويژة برند يک تيم را نيز بهبود دهند.
Brand image and fan loyalty in professional team sport: A refined model and empirical assessment.
International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 13, 220–34.
International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 13, 220–34.