خلاصة:
یکی از روشها برای آموزش و علاقهمندکردن کودکان به انجام فعالیتهای جسمانی و ورزش، ازطریق مدارس است که پژوهش حاضر به بررسی نقش عملکردی دیوارنگارهها و نوشتههای مدارس ابتدایی شهر تبریز پرداخت. روش پژوهش حاضر ازنوع توصیفی بود که بهصورت تحلیل محتوا انجام شد و دادهها با استفاده از برگة کدگذاری پژوهشگرساخته که ضریب توافق و روایی آن درحد قابلقبولی بود، جمعآوری شدند. جامعة آماری این پژوهش دیوارنگارهها و نوشتههای مدارس ابتدایی پسرانه و دخترانه منطقة چهار شهر تبریز بودند که برای نمونهگیری از روش سرشماری استفاده شد. نتایج بهدستآمده از تحلیل دیوارنگارهها و نوشتهها نشان داد که ازمیان 219 دیوارنگاره و نوشتة تحلیلشده، 57/46 درصد از کل مطالب، مرتبط با مولفههای ورزشی هستند. نتایج حاکی بود که در دیوارهای مدارس ابتدایی مطالب مرتبط با مولفههای ورزش نامطلوب بوده است. این درحالی است که دیوارنگارهها و نوشتهها در محیط مدارس میتوانند به تشویق، آگاهکردن از فواید فعالیتهای ورزشی، ایجاد فرهنگ انجام فعالیتهای ورزشی و ارتقای عمل و سواد حرکتی کمک کنند. همچنین، بیشتر مدارس دارای دیوارههایی با متراژهای طولانی هستند که بدون استفاده ماندهاند؛ درصورتیکه مدیران و مسئولان میتوانند با کمترین هزینهها با ترسیم تصاویر و نوشتهها هم محیط جذابی را بهوجود آورند و هم اهداف رفتاری موردنظر را آموزش دهند. با توجه به نتایج، وضعیت عملکردی دیوارنگارهها و نوشتههای مدارس ابتدایی در آموزش و ترغیب دانشآموزان به تحرک بدنی و ورزش درحد مطلوب نیست و به بازنگری نیاز دارد.
ملخص الجهاز:
افزون براين ، به دليل اينکه دانش آموزان ابتدايي آمادگي لازم را براي الگوپذيري و آموزش دارند (ميبدي، شبيري، ارجمندي و باباييسميرمي، ١٣٩٣)، مسئولان بايد سعي بر اين داشته باشند که از همان رده هاي سني پايين روش هاي حفظ مؤلفه هاي سلامت و تندرستي را به کودکان آموزش دهند؛ ولي کم تحرکي ناشي از زندگي ماشيني، شهرنشيني و تغيير شيوة زندگي فعال ، به ويژه در شهرهاي بزرگ ، باعث چاقي ، اضافه وزن و همچنين ، عوارض ناشي از آن مانند بيماريهاي قلبي عروقي و ديابت در افراد جامعه شده است (آيين نامۀ حيات پويا، ١٣٨٩).
Centeio, Beighle, Carson & Nicksic و شش تا هشت سال براي دختران ، مرحلۀ مهمي براي يادگيري مهارت هاي بنيادين و توسعۀ سواد حرکتي در آنان است ؛ بنابراين ، مدارس براي اينکه بتوانند فعاليت هاي بدني و ورزش ها را به دانش آموزان آموزش دهند، بايد محيط مناسبي را ايجاد کنند که کودکان علاوه براينکه از فوايد فعاليت هاي بدني و ورزشي و عوارض کم تحرکي آگاهي يابند، به انجام آن ها نيز تشويق و ترغيب شوند؛ زيرا، طيف عظيمي از فعاليت هاي بدني نيازمند تشويق در مشارکت هستند (وحداني و همکاران ، ١٣٩٦).
The effect of educational intervention based on transparency model on regular physical activity of high school girls.
Parameters Conceptual and Qualitative of Wall Paintings and Writings Primary Schools of the Education and Encourage Students to Physical Activity and Sport.