خلاصة:
این مقاله حاصل پژوهشی است که با هدف طراحی نظام دی آموزشعالی با رویکرد کارآفرینانه انجام شد و از نظر هدف در زمرة پژوهشهای کاربردی و توسعهای قرار داشت که با رویکردی ترکیبی اجرا شد. بهمنظور دستیابی به هدف فوق، پس از مطالعة پیشینة موضوع، با مصاحبههای نیمهساختاریافته و عمیق با خبرگان، ابعاد و مؤلفههای مورد نیاز برای طراحی نظام مشخص شد. نمونة بخش کیفی این تحقیق با کاربست روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهمنظور اعتباریابی نظامْ دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامة محققساخته گردآوری شد. سپس، با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی، مؤلفههای نظام تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشاندهندة آن بود که از میان صد و پنجاه مؤلفة احصاشدة اولیه صد و پنج مؤلفه تأیید میشود. براساس یافتههای این پژوهش، ابعاد و مؤلفههای نظام دیدبانی آموزشعالی، با رویکرد کارآفرینانه و با توجه به پیشرانهای محیطی مؤثر و مهم در چهار زمینة سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فناوری، در قلمرو آموزشعالی، در تناسب با محیط کسبوکار، تدوین شد و بازیگران و ذینفعان نظام موصوف و سایر الزامات و بسترهای ساختاری نظام دیدبانی آموزشعالی کارآفرینانه، همچون تأسیس رصدخانة آموزشعالی کارآفرینانه و تأسیس یا سازماندهی پایگاههای دادههای مورد نیاز این حوزه، بازشناسی و تعیین شد. در پایان، عناصر اصلی محتوایی نظام به تفکیک دروندادها، فرایندها، برون دادها، نتایج، و پیامدهای آن مشخص شد.
This article is the result of the research that has been implemented for designing a higher education monitoring system with an entrepreneurial approach. According to the research goal, it is categorized as applied research, and the research methodology is mixed. To determine the dimensions and components of the system, literature review, semi-structured, and non-structured interviews have been used. The sampling method is purposeful sampling. For system validation, required data gathered through a questionnaire, and for analyzing, confirmatory factor analysis is used. Results show that from 150 initial components, 105 components have been confirmed. According to the findings, the dimensions and components of the higher education monitoring system, based on an entrepreneurial approach and considering the effective environmental driving forces, have been identified. Also, actors, stakeholders, required structures such as observatory and databases, inputs, processes, outputs, outcomes, and impacts of the higher education monitoring system have been determined.
ملخص الجهاز:
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه شاهد، تهران ، ایران (تاریخ دریافت : ١٣٩٦/١١/١٤ ـ تاریخ پذیرش : ١٣٩٧/٠٤/٢٠) چکیده این مقاله حاصل پژوهشی است که با هدف طراحی نظام دی آموزش عالی با رویکرد کارآفرینانه انجام شـد و از نظـر هـدف در زمرة پژوهش های کاربردی و توسعه ای قرار داشت که با رویکردی ترکیبی اجرا شد.
براساس یافته های این پژوهش ، ابعاد و مؤلفه های نظام دیدبانی آموزش عالی ، بـا رویکـرد کارآفرینانـه و بـا توجـه بـه پیشران های محیطی مؤثر و مهم در چهار زمینۀ سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فناوری ، در قلمرو آموزش عالی ، در تناسب بـا محیط کسب وکار، تدوین شد و بازیگران و ذینفعان نظـام موصـوف و سـایر الزامـات و بسـترهای سـاختاری نظـام دیـدبانی آموزش عالی کارآفرینانه ، همچون تأسیس رصدخانۀ آموزش عالی کارآفرینانه و تأسیس یا سازماندهی پایگاه های داده های مـورد نیاز این حوزه ، بازشناسی و تعیین شد.
براساس تحقیقات انجام شده ، نظام آموزش عالی در ایران با چالش هایی روبـه روسـت ؛ از این چالش ها مـیتـوان بـه سیاسـت گـذاری در نظـام آمـوزش عـالی، مـدیریت و سـاختار، همکاری های بین المللی، تقاضای اجتماعی، ارتباط دانشگاه با صنعت و بازار کار، و کیفیـت اشاره کرد (مشرف جوادی و همکاران ١٣٨٥).