خلاصة:
مسئله پژوهش حاضر شناسایی موانع و تهدیدهای فراروی همکاری خانواده و مدرسه برای ارتقا تربیت دینی دانشآموزان ابتدایی، از طریق مصاحبه با کارشناسان تربیت دینی (حوزههای علوم تربیتی، روانشناسی، علوم اسلامی و مدیران و معلمان موفق) میباشد. پرسش تحقیق عبارت است از: موانع و تهدیدهای موجود در رابطه با خانه و مدرسه، که میتواند موجب ناکارآمدی تربیت دینی در دانشآموزان دوره ابتدایی شود، از دیدگاه کارشناسان تربیت دینی کدام است؟ مطالعة حاضر از جمله تحقیقات کیفی است که در آن از مصاحبة نیمهباز و روش نمونهگیری هدفمند، برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. تعداد مصاحبهشوندگان بیست و پنج نفر بوده اند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای جهتدار بهرهگرفته شده است. نتیجة تحقیق بیانگر آن است که موانع و تهدیدهای فراروی همکاری خانواده و مدرسه برای ارتقا تربیت دینی دانشآموزان دوره ابتدایی از نظر کارشناسان تربیت دینی، سه دستهاند: اول، تهدیدهای ناشی از اوضاع و شرایط فرهنگی اجتماعی جامعه؛ دوم، تهدیدهای ناشی از کاستیهای موجود در فعالیتهای مشارکتی کادر مدرسه؛ سوم، تهدیدهای ناشی از کاستیهای موجود در فعالیتهای مشارکتی والدین.
ملخص الجهاز:
مؤلفههای (موانع) مشارکت اولیاء از سوی مدرسه</H2> ـ نگاه سنتی مدیر به ادارة مدرسه؛ ـ آشنا نبودن معلمان به مزایای مشارکت؛ ـ احساس ناتوانی در هدایت اولیا به سمت فعالیتهای پرورشی؛ ـ نگاه منفی مدیر به حضور اولیاء در مدرسه؛ ـ عدم انگیزه مدیر در جلب مشارکت اولیاء؛ ـ فقدان مکان مناسب برای حضور اولیاء در مدرسه؛ ـ صوری بودن انتخاب اعضای انجمن؛ ـ نگاه سنتی به انجمن اولیاء و مربیان مدرسه؛ ـ محدودیت برنامههای انجمن به مسائل مالی؛ ـ نگرانی مدیر از دخالت انجمن در امور اجرایی مدرسه؛ ـ عدم نظارت علمی و دقیق بر انجمن اولیاء و مربیان؛ ـ قدرتطلبی مدیر؛ ـ خانوادههای سطح پایین حق اظهارنظر ندارند؛ ـ عدم حضور معلمان در جلسات انجمن اولیاء و مربیان؛ ـ نگرش متفاوت اولیاء و مربیان نسبت به مسائل تربیتی؛ ـ فرصت ندادن به والدین برای بیان پیشنهادهایشان در مجمع عمومی اولیاء؛ ـ عدم همسویی مدیر و انجمن در مورد انتقادپذیری مدیر، معلمان و والدین؛ ـ عدم تناسب جلسات آموزش خانواده با نیاز خانوادهها؛ ـ تبدیلشدن جلسات آموزش خانواده به نکوهش خانوادهها؛ ـ اجباری بودن شرکت در جلسات آموزشی به جای کاربردی کردن آنها؛ ـ ضعف در اطلاعرسانی صحیح و بهموقع به والدین نسبت به برنامههای مدرسه؛ ـ برنامه آرمانی که غالب خانوادهها مخالف باشند.