خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سرسختی روانشناختی و سبکهای دلبستگی با کمالگرایی دانشجویان دانشگاه مراغه بود. در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی همبستگی استفاده شد. از جامعه آماری پژوهش، که شامل کلیه دانشجویان دانشگاه مراغه که جمعا 2040 دانشجو بودند، بر اساس جدول مورگان، ۳۰۰ نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه برای مطالعه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه چندبعدی کمالگرایی فراست (۱۹90)، سرسختی روانشناختی فرم پنجاه سوالی کوباسا (۱۹۷۶) و سبک دلبستگی کولینز و رید (۱۹۹۰)، استفاده شد تحلیل نتایج با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره انجام گرفت. نتایج نشان داد که: سبک دلبستگی ایمن باکمالگرایی مثبت رابطهی مثبت دارد و سبک دلبستگی دوسوگرا با کمال مثبت رابطهی منفی دارد و سبکهای دلبستگی ایمن و دوسوگرا با کمالگرایی منفی رابطهی معنیداری نداشتند اما دلبستگی اجتنابی با کمالگرایی منفی رابطهی منفی دارد و همچنین نتایج نشان داد که سرسختی روانشناختی با کمالگرایی مثبت رابطهای ندارد اما با کمالگرایی منفی رابطهی منفی معنیداری دارد.
ملخص الجهاز:
بحث و نتیجه¬گیری با توجه به نتایج بهدستآمده فرضیهی اول «بین سبک دلبستگی ایمن و ناایمن (اجتنابی و دوسوگرا) با کمالگرایی مثبت رابطه وجود دارد» تائید میشود بر اساس یافتههای پژوهش، نتایج نشان داد که سبک دلبستگی دوسوگرا با کمالگرایی مثبت رابطه منفی و سبک دلبستگی ایمن رابطهی مثبت معنیداری دارد یعنی با افزایش کمالگرایی مثبت سبک دلبستگی دوسوگرا کاهش مییابد و همچنین با افزایش سبک دلبستگی ایمن کمالگرایی مثبت افزایش مییابد و این با نتایج بهدستآمده از پژوهش بشارت، جوشن لو، میرزمانی (1386) و رایس و میرزاده (2000) همسو است و میتوان اینطور تبیین کرد که سبک دلبستگی در چارچوب روابط والدین –کودک شکل میگیرد و طبق نظر بالبی (1969) این تجربههای تعاملی نخستین درون سازی میشوند و با تشکیل مدلهای درون کاری تداوم مییابند.
مطابق یافته پژوهش فرضیهی چهارم «بین سرسختی روانشناختی با کمالگرایی مثبت رابطه وجود دارد» تائید میشود و میتوان به این صورت تبیین کرد که با توجه به آنچه در ادبیات پژوهش گفته شد سرسختی روانشناختی بهعنوان شیوهای برای مفهومسازی بههمپیوسته ادراک خویشتن از تعهد، کنترل و به چالش کشیدن است که در مدیریت موقعیت استرسزا بکار گرفته میشود تا آن را به یک تجربهی رشدی تبدیل کند نه یک تجربهی ناتوانکننده افرادی که در تعهد قوی هستند در پیدا کردن راههای تبدیل تجربههایشان به اموری جالب و مهم و درگیر شدن در تجربهها بهجای کنارهگیری از آنها به خود متکی هستند.
perfectionism in the self and social context: Conceptualization, assessment, and association with psychology.
to collect information, Kobasa Hardiness questionnaire(1976), Collins & read Adult Attachment Scale(1990) and Frost multi-dimensional perfectionism questionnaire (1990)were used.