خلاصة:
مقاله حاضر، سبک های هویت یابی در نوجوانان دختر 15 تا 19 ساله تهرانی را مورد بررسی قرار داده است. در این پژوهش، نمونه ای به حجم 400 نفر از بین دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در سنین 15 تا 19 سال شهر تهران به روش خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی طبقه ای انتخاب شد. پس از استخراج پاسخ های آنان به پرسشنامه های سنجش هویت بنیون و آدامز(OMEIS) و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS معلوم شد که 25/ 20 درصد از آنها دارای هویت پیشرفته، 75/ 42 درصد دارای هویت دیررس، 25/ 18درصد دارای هویت زودرس و 25/ 18درصد دارای هویت آشفته هستند.
ملخص الجهاز:
(بیابانگرد، 1386) بیان مسئله کار اصلی شکل گیری هویت(identity formation) از دبیرستان شروع می شود و در سنین دانشگاه به گونه ای جدی ادامه می یابد؛ به بیان دیگر، بر خلاف مرحله ی به هم ریختگی ساختار (ساختار زدایی) که همگان در اوایل نوجوانی آن را تجربه می کنند، احتمال زیادی وجود دارد که دانش آموزان دبیرستانی، هویت خود را ساختار مجدد (restructuring) ببخشند یا بازسازی کنند.
(مارسیا،1966) هویت پیشرفته(identity of achievement): به حالتی از هویت در جوان گفته می شود که فرد بحران مربوط به این سن را تجربه کرده و پس از یک جستجوی فعالانه، تعهد در او شکل گرفته و به احساس هویتی قوی دست یافته است.
اسپیرنت هال و کولینز [( Collins,1995 & Sprint, Hall) نقل از ایران فر،1378)] و کروستی و همکاران (2008) عقیده دارند که افراد دارای هویت پیش رس، از نظر همنوایی و پایداری به سنت ها از دیگران متمایز اند- همچنان که نشان دادهاند در کسب و پذیرش تجارب جدید، انعطاف پذیر نیستند، ولی زمانی که والدینشان بشدت آنها را مورد تشویق قرار میدهند، آنها نیز پیروی از ارزش های والدین را میپذیرند.
به بیان دیگر، پژوهش حاضر به دنبال پاسخ این سوال است که وضعیت هویت یابی نوجوانان دختران دبیرستانی چگونه است و با توجه به فرهنگ خاص ایرانی، نوجوانان دختر ما در کدام وضعیت هویت یابی (زودرس، دیررس، مغشوش یا موفق) قرار دارند و از کدام سبک هویتی پیروی می کنند؟ روش پژوهش جامعه آماری، نمونه و روش اجرای پژوهش: به منظور پاسخ به سوال فوق، نمونه ای متشکل از 400 دانش آموز دختر 15 تا 19 ساله تهرانی که در سال تحصیلی (88-1378) در مقطع متوسطه مشغول به تحصیل بودند، از دبیرستان های پنج نقطه شهر (شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز) با استفاده از نمونه گیری خوشه ای - مرحله ای(multi stage stratified cluster sampling) انتخاب شدند و مورد آزمون قرار گرفتند.