خلاصة:
از ابتدای تاریخ بشر، جامعه پذیری یا انتقال ارزش ها، هنجارها، آداب و رسوم جامعه به نسل های جدید از اهم رسالت و فعالیت های نهادهای مختلف اجتماعی بوده است. در جوامع ابتدائی این گونه فعالیت ها توسط خانواده ها در مورد فرزندان صورت می گرفته است، ولی در دنیای مدرن و امروزی علاوه بر خانواده، مدرسه، رسانه ها و صنایع فرهنگی (هنر، کتاب، اینترنت و غیره) نیز در این فعالیت ها نقش دارند. بدین ترتیب هویت فرهنگی جوانان امروز جامعه متاثر از نهادهای مختلف رسمی و غیر رسمی می باشد.
از سویی عصر ارتباطات و اطلاعات الکترونیکی، از سوی دیگر استفاده از تکنولوژی های آموزشی و همچنین توجه به روانشناسی افراد به خصوص جوانان باعث شده است که امر جامعه پذیری تعدادی از جوانان جوامعی نظیر ایران، کمتر توسط خانواده، نهاد آموزش و پرورش و رسانه های جمعی منطقه ای صورت بگیرد.
مصاحبه با 44 جوان دختر و پسر که به صورت کاملا تصادفی در دو منطقه شمال و جنوب تهران (سال تحصیلی 1383 و 84) انتخاب شدند، حاکی است که در امر جامعه پذیری جوانان، صنایع فرهنگی غربی گوی سبقت را از صنایع فرهنگی داخلی ربوده اند. این نکته را می توان در فعالیت ها و عناصری مانند تماشای ماهواره، استفاده از اینترنت، نوع مطالعه، هنر، موسیقی، ورزش، نگاه به دین، سیاست و غیره مشاهده کرد. این پژوهش با رویکرد کیفی و از طریق تحلیل محتوای مصاحبه های صورت گرفته با جوانان اجرا شده است.