خلاصة:
تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر نقش الگویی خانواده بر پرورش
مسئولیت پذیری» رشد اجتماعی و رشد عاطفی نوجوانان تهرانی
انجام شد. برای این منظور از میان کلیة دانش آموزان دختر و پسر دورة
پیشدانشگاهی که در سال تحصیلی ۸۶۸۷در مدارس عادی شهر
تهران به تحصیل اشتغال داشتند. نمونة آماری شامل ۱۸۰ دانش آموز
دختر, ۱۶۲ دانش آموز پسر و ۶۸۴نفر والدین آنها (بهطور مساوی پدر
ومادر) براساس روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب وبرای
جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامة مسئولیت پذیری هارسیون
گاف. رشد اجتماعی الیس وایتزمن و رشد عاطفی بهار گاوار استفاده
شده است. نتایج به دست آمده پیانگر آن است که بین مسئولیت پذیری
والدین (پدر و مادر) و مسئولیت پذیری دختران و پسران نوجوان انها
رابطة معنادار وجود دارد. بین رشد اجتماعی پدران و دختران آنها
رابطة معنادار وجود دارد. بین رشد اجتماعی مادران و دختران آنها
رابطة معنادار وجود ندارد. بین رشد اجتماعی والدین (پدر و مادر)
و پسران نوجوان انها رابطة معنادار وجود دارد. بین رشد عاطفی
پدران و دختران آنها رابطة معنادار وجود دارد. بین رشد عاطفی
مادران و دختران آنها رابطة معنادار وجود ندارد. بین رشد عاطفی
والدین (پدر و مادر) و پسران نوجوان آنها رابطة معنادار وجود دارد.
بین مسئولیت پذیری, رشد اجتماعی و رشد عاطفی نوجوانان پسر با
نوجوانان دختر تفاوت وجود دارد.