خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش طراحی راهبردهای یاددهی یادگیری بر اساس رویکرد تفکیکی در مدارس استعداد درخشان شهر اصفهان بود. این تحقیق از نوع پژوهشهای آمیخته یا ترکیبی و به روش اکتشافی متوالی انجام شده بود. جامعة این پژوهش شامل کلیة دانشآموزان استعداد درخشان شهر اصفهان در مقطع متوسطة دوم (1770 نفر) بود. روش انتخاب مشارکتکنندگان در بخش کیفی موارد نوعی (32 نفر) و در بخش کمی روش نمونهگیری تصادفی ساده (315 نفر) بود. برای گردآوری دادهها در بخش کیفی از روش مصاحبه نیمهساختار یافته و در بخش کمی از پرسشنامة محقق ساخته استخراج شده از مصاحبه استفاده شد. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش مقولهبندی و در بخش کمی از تحلیل عاملی تاییدی، آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی ( تکنمونه، مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه) استفاده شد. نتایج بیانگر این بود که راهبردهای یاددهی یادگیری در مدارس استعداد درخشان شامل دو مقولة کلی «بعد فنی تدریس» و «بعد شخصیتی معلم» بود. در «بعد فنی تدریس» زیر مقولههایی مثل «کاربردی بودن»، «استفاده از وسایل کمک آموزشی»، «راهبرهای فعال در یادگیری» و «روش اختصاصی برای هر درس»، و در «بعد ویژگیهای معلم» نیز «بعد اخلاقی و شخصیتی» از مصاحبهها استخراج شد. نتایج تحلیل کمی پرسشنامة استخراج شده از مصاحبهها نیز نشان داد که دانشآموزان مدارس استعداد درخشان با این موارد موافق بودند. مقایسة نظرهای دختران و پسران نشاندهندة این بود که دختران بیشتر از پسران معتقد به استفاده از روش اختصاصی برای هر درس بودند. مقایسه براساس رشتة تحصیلی نیز نشان داد که تنها در مولفة راهبردهای فعال تفاوت معنیداری میان دانشآموزان رشتههای مختلف دیده شد.
ملخص الجهاز:
می توان گفت بسیاری از دانش آموزان استعداد درخشان در کشورهای مختلف در برنامه درسی حضور دارند که برای آن ها ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Gifted student 2 Fonseca 3 Reis &Renzulli 4 task commitment 5 Subotnik, Kubilius& Worrell 6 biological 7 psychosocial 8 Rinn& Bishop 9 Kim 10 McCoach& Siegle 11 Gross میزان کمی از چالش برانگیزی ١ را داشته و همین امر باعث ایجاد خستگی یا دل زدگی ٢ در دانش آموزان شده است (لیتل ٣، ٢٠١٢؛ رین و بیشاپ ، ٢٠١٥؛ لو، لی و استونز٤، ٢٠١٥؛ اسمیث ، 5 ٢٠٠٩).
با توجه به نقش گسترده فرایند در یادگیری و آموزش دانش آموزان استعداد درخشان دیکسون ١٥ و همکاران (٢٠١٤) فرایند را به عنوان مهم ترین و ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 challenge 2 boredom 3 little 4 Lu, Li& Stevens 5 Schmitt 6 differentiation 7 content 8 process 9 product 10 Levy 11 Heacox 12 Swift 13 Firmender, Landis& Reschly 14 wormeli 15 Dixon حساس ترین عنصر رویکرد تفکیکی به برنامه درسی دانش آموزان استعداد درخشان می دانند.
از دیگر راهبردهای اثربخش تعیین شده در این پژوهش استفاده از ابزار تصویری برای تدریس ، استفاده ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Launder 2 VanTassel & Brown 3 Chick, Hong & Altoona 4 Kanevsky 5 collaborative learning 6 Edwards از فعالیت های معنی دار برای یادگیری و گروه بندی برای یادگیری است .
جدول شماره ٦: مقایسه میانگین راهبردهای یاددهی یادگیری بر اساس جنسیت {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به نتایج ارائه شده در جدول شماره ٦ می توان گفت که مولفه های کابردی بودن ، یادگیری فعال ، بعد شخصیتی و بعد علمی معلم در بین دانش آموزان دختر و پسر استعداد درخشان شهر اصفهان دارای تفاوت معنی داری در سطح ٠/٠٥ نیستند.