خلاصة:
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش روانی بر اساس الگوی السون و مک مستر در افزایش انسجام خانواده معلمان زن بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان زن متاهل شاغل در آموزش و پرورش شهرستان خرمدره در سال تحصیلی 96-95 به تعداد 550 نفربودند. تعداد نمونه 45 نفر بود که از بین معلمانی که نمره پایین در پرسشنامه انسجام خانواده(اولسون،1999) کسب کرده بودند به صورت تصادفی انتخاب و بصورت تصادفی در سه گروه(گروه آزمایشی(1) 15نفر، گروه آزمایشی(2)15 نفر و گروه کنترل 15 نفر) قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه های آزمایشی در جلسات آموزشی شرکت کردند و افراد گروه کنترل مداخله خاصی دریافت نکردند. پس از پایان جلسات پس آزمون برای هر سه گروه اجرا شد. یکماه بعد نیز جلسه پیگیری برگزار گردید. داده ها با روش تحلیل واریانس چندراهه (آمیخته) تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش روانی بر اساس الگوی السون و مک مستر در ارتقای انسجام خانواده معلمان زن اثربخش است و این اثربخشی در طی زمان ماندگار است(001/0P≤). همچنین نتیجه پژوهش نشان داد که اثربخشی این دو آموزش در انسجام خانواده معلمان زن متفاوت نیست. بنابراین، می توان نتیجه گرفت برای ارتقای انسجام خانواده معلمان زن می توان از آموزشهای مبتنی بر الگوی اولسون و مک مستر استفاده کرد.
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش نشان داد که آموزش روانی بر اساس الگوی السون و مک مستر در ارتقای انسجام خانواده معلمان زن اثربخش است و این اثربخشی در طی زمان ماندگار است (٠٠٠١≥P).
Okechukwu, C پژوهش حاضر بر آن است که میزان اثربخشی آموزش روانی براساس الگوی السون و مک مستر بر افزایش انسجام خانواده معلمان زن را مورد مطالعه قرار دهد.
جلالی، احدی، کیامنش (١٣٩٥) در پژوهش خود نشان دادند که آموزش خانواده مبتنی بر رویکرد اولسون بر بهبود انطباق و انسجام خانواده زنان و مردان گروه آزمایش مؤثر است .
کریمی، باباخانی و امیری مجد (١٣٩٤) در پژوهش خود نشان دادند که آموزش الگوی کارکرد خانواده (مک مستر) موجب افزایش صمیمیت زناشویی شده است ؛ و تأثیر آن در طول زمان پایدار میباشد.
آیا اثربخشی آموزش روانی بر اساس الگوی السون و مک مستر در انسجام خانواده معلمان زن متفاوت است ؟ روش شناسی روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود.
ایجاد تعادل بین این نقش ها مستلزم مهارت های خاص میباشد؛ بنابراین ، در پژوهش حاضر آشنایی معلمان زن با مهارت های حل مسئله ، مهارت های ارتباطی، مدیریت تعارض ، همراهی عاطفی و دیگر مؤلفه های موجود در الگوهای السون و مک مستر باعث بهبود انسجام خانواده آنان شده است ؛ و چون در هر دو الگو به موارد اساسی در تعاملات خانواده پرداخته میشود تفاوتی بین اثربخشی دو الگو مشاهده نشد.
Circumflex model of marital & family systems.