خلاصة:
اینترنت بهعنوان مهم¬ترین ابزار ارتباطی عصر حاضر، تنها در انحصار دولت¬ها و نهادهای بین-المللی نیست؛ چراکه دسترسی آسان به این فناوری سبب شده است تا در اختیار افراد و گروه-های مختلف؛ حتی گروههای تروریستی قرار گیرد. داعش را میتوان ازجمله گروه¬های تروریستی سازمانیافتهای دانست که نهتنها از نسل اول اینترنت برای پیشبرد اهداف خود عبور کرده؛ بلکه به دنبال بهکارگیری ابعاد اجتماعی و معناگرایی نسل دوم و سوم اینترنت در فضای مجازی بوده است. ازاینرو، پژوهش حاضر به این پرسش مهم پاسخ میدهد که داعش چگونه از سه نسل وب (وب 1، وب 2، وب 3) برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرده است؟ در مقام پاسخ، قابل ذکر است که پیشرفت فناوری¬های ارتباطات سبب شده است تا تروریسم از شیوه¬های سنتی برقراری ارتباط با جهان خارج، دست شوید و به حوزه¬های گفتمانی منعطف سه نسل وب وارد شود. داعش با بهکارگیری این سه نسل توانسته است علاوه بر فعالیتهای عقیدتی، تبلیغی و کسب حمایت¬های مالی، در برقراری ارتباط بین هواداران و جلب توجه جوانان برای عضوگیری در سراسر جهان بهنحوی موفقیت¬آمیز عمل کند. البته داعش به لحاظ سلطه سرزمینی، (اکتبر 2017) نابود شده است، اما بی¬تردید، استفاده از انواع وب را در دنیای دیجیتال ادامه میدهد. هدف از این پژوهش تبیین شناخت فناوری¬های ارتباطات از سوی داعش برای اهداف سیاسی بوده است.
ملخص الجهاز:
تحلیل عملکرد داعش در به کارگیری سه نسل وب سعیده مرادیفر*، دکتر علی امیدی چکیده اینترنت به عنوان مهم ترین ابزار ارتباطی عصر حاضر، تنها در انحصار دولت ها و نهادهای بین المللی نیست ؛ چراکه دسترسی آسان به این فناوری سبب شده اسـت تـا در اختیـار افـراد و گـروه هـای مختلف ؛ حتی گروه های تروریستی قرار گیرد.
فیس بوک که بیش از دو میلیارد کاربر دارد، به طور مشخص یکی از هـدف هـای جذاب حامیان داعش برای گسترش تبلیغ و تسهیل عضوگیری در میان سایر شبکه هـای اجتماعی بوده است ؛ اما با حذف و تعلیق حساب های داعـش در شـبکه هـای اجتمـاعی نظیر فیس بوک، این گروه به سراغ ویکنتاک رفت .
0. International Journal of Web & Semantic Technology, 3(1), 1-10.
The Islamic State’s Diminishing Returns on Twitter: How Suspensions are limiting the Social Networks of English-Speaking ISIS Supporters.
Social Media Exploitation by Covert Networks: A Case Study of ISIS.
Journal of Information Technology & Politics, 6, 232–250.
Terror Propaganda on Social Media: Daesh Terrorist Organisation.
Twitter and Jihad: the Communication Strategy of ISIS, First edition, The Italian Institute for International Political Studies.
ISIS on the Web: Islamic State Has 30,000- Website-Strong ‘Virtual Caliphate,’ Warns EU Anti-Terror Chief.
The Creation and use of an Efficient Social Media Strategy in Modern Terrorism and How to Tackle IT: an ISIS case Study.
Studies in Conflict & Terrorism, Published online, 1-46.
A Critical Analysis on ISIS Propaganda and Social Media Strategies.
Terrorism & Security Studies.
net/publication/316146537_A_Critical _Analysis_on_ISIS_Propaganda_and_Social_Media_Strategies Zgryziewicz, R.