خلاصة:
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سازگاری، بهزیستی مدرسه و تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان پسر مدارس استعدادهای درخشان دوره اول متوسطه شهر اهواز انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر مدارس استعدادهای درخشان دوره اول متوسطه شهر اهواز مشتمل بر 538 نفر در سال تحصیلی 96-1395 بودند. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. در نهایت بر اساس لیست دانشآموزان دوره اول متوسطه 30 دانشآموز که ملاکهای ورود به مطالعه را داشتند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و گروه گواه تقسیم شدند. پژوهش حاضر یک تحقیق آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری (2 ماهه) با گروه گواه بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری تحصیلی، پرسشنامه بهزیستی مدرسه و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان بود. اعضای گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه تحت آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سازگاری، بهزیستی مدرسه، راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان استعدادهای درخشان دورههای اول متوسطه شهر اهواز مؤثر بوده است. همچنین در مرحله پسآزمون و پیگیری، بین گروه آزمایشی و گروه گواه، در میزان سازگاری، بهزیستی مدرسه، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان تفاوت معنیداری وجود دارد. بر این اساس آموزش مهارتهای تنظیم شناختی هیجان میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای مفید جهت افزایش سازگاری، بهزیستی مدرسه و تنظیم شناختی هیجانی و در نتیجه کارآمدی بهتر دانشآموزان بکار رود.
ملخص الجهاز:
از آنجايي که دانش آموزان تيزهوش مهم ترين منابع انساني آينده بـراي توسـعه هـر کشـور هستند و با توجه به نگاه متفاوت اين دانش آموزان انجام مداخلات روان شناختي مبتني بر تنظيم هيجاني ميتواند باعث بهبود بهزيستي هيجاني، روان شناختي و اجتماعي اين دانش آموزان شـود و با توجه به اين که ، زندگي تحصيلي از مهم ترين دوره هاي زندگي فرد است کـه بـر تربيـت و يادگيري ثمربخش و موفقيت آميز فرد تأثير ميگذارد، لذا پژوهش حاضر درصدد پاسخگويي به اين سؤال برآمد که آيا برنامه آموزش راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان ميتواند بـر سـازگاري، بهزيستي مدرسه و افزايش راهبردهاي مثبت و منفي تنظيم شناختي هيجاني دانش آمـوزان پسـر مدارس استعدادهاي درخشان اثربخش باشد؟ روش جامعه آماري، نمونه و روش نمونه گيري طرح تحقيق پژوهش حاضر آزمايشي از نوع پيش آزمون - پس آزمون و پيگيري (٢ ماهه ) بـا گروه گواه بود که در آن اثربخشي يک متغير مستقل يعني آموزش راهبردهاي تنظيم شناختي هيجـان بر متغيرهاي وابسته يعني سازگاري، بهزيستي مدرسـه ، راهبردهـاي مثبـت و منفـي تنظـيم شـناختي هيجاني مورد بررسي قرار گرفت .
1- Adjustment Inventory for High School Students Questionnaire پرسشنامه تنظيم شـناختي هيجـان ١ (ERQ): پرسشـنامه تنظـيم شـناختي هيجـان توسـط (٢٠٠٦) Granefski and Kraaij ساخته شده است و داراي ٣٦ ماده مي باشد که نحوه پاسخ بـه آن بر اساس مقياس درجه بندي ليکرت از ١ (هرگز) تا ٥ (هميشـه ) قـرار دارد.
بنابراين بين ميانگين نمره هاي سازگاري، بهزيستي مدرسه ، راهبردهاي مثبت و منفي تنظيم شناختي هيجاني بين گروه آزمايشي و گروه گواه تفاوت معنيداري وجود دارد.