خلاصة:
تنشهای درون خانواده همواره در تعارض با آرامش روانی که خاستگاه اصلی آن خانواده است میباشد. حرص و زیاده خواهی باعث از بین رفتن زحمت و قناعت و دوری از زیاده خواهی از جمله مسائلی است که میتواند زندگی توام با آرامش را برای خانوادهها به ارمغان بیاورد. در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش کتابخانهای و اسنادی- تحلیلی، ابتدا عوامل قناعت و نیز نقطه مقابل آن حرص را مورد تحقیق قرار داده، سپس تاثیر قناعت در آرامش روانی، بر مبنای سخنان امام رضا (ع) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد همبستگی وثیقی بین آنها وجود دارد.
ملخص الجهاز:
در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش کتابخانهای و اسنادی- تحلیلی، ابتدا عوامل قناعت و نیز نقطه مقابل آن حرص را مورد تحقیق قرار داده، سپس تأثیر قناعت در آرامش روانی، بر مبنای سخنان امام رضا (ع) مورد بررسی قرار گرفته است.
پرسش اساسی این است که با چنین وضعیتی آیا قناعت میتواند آرامش را برای انسان به ارمغان آورد آرامشی که حاصلش سلامت و امنیت فرد و جامعه است.
(دهخدا، 1390: 67) در نهجالبلاغه، معنای آرامش درونی و طمأنینه در سه واژه متفاوت آمده است؛ واژه «سکن» در اصول کافی، حضرت اطاعت از خداوند را مایه آرامش معرفی میکنند و در آن کلام اعتماد بهخداوند متعال و خشنودی به آنچه برای انسان به عنوان مقدر شده است و میفرمایند: توکل درجههایی دارد.
دیگر اینکه به علامالغیوبی او که علم تو به آن نمیرسد، مؤمن باشی که علم آن مخصوص خداست (حرانی، 1401ق: 804) در این روایت اطاعت از خداوند و تقوای الهی نیز عامل آرامشبخش انسان معرفی شده است.
بندهای خواستهی مرا بر خواستهی خویش ترجیح نمیدهد، مگر اینکه بی نیازیاش را در قلبش و همتش را در آخرتش قرار دهم، تنگدستی او را کفایت کنم و آسمآنها و زمین را ضامن رزق او کنم و خود برای تأمین حاجت او هستم و دنیا در کمال نرمی به سوی او خواهد آمد (مجلسی، 1400ق، ج 67 ) امام در این حدیث رضایت از خداوند و زندگی توأم با مجاهدت را نتیجه منش قناعتجویی، بیان میفرماید.