خلاصة:
در این نوشته با استفاده از روش اسنادی، ضمن بیان مفهوم اختلاف درآیه شریفه 82 نساء به تبیین انسجام و سازگاری درونی قرآن درمحورهای ذیل پرداخته شده است؛
محتوای عمیق و نیز گستره وسیع آموزههای هدایتی و تربیتی قرآن، درباره انسان بیانگر احاطه علمی قرآن بر تمام نیازها و ابعاد انسان است، آموزهای قرآنی در همه ابعاد تربیتی و هدایتی انسان از اختلاف و ناموزونی مبری است.
معارف قرآنی در عین ژرفائی و دقت، درباره همه نظام هستی سخن گفتهاست؛ احاطه علمی برهمه نظام هستی ازتوان بشر بیرون است درحالیکه اطلاعات قرآنی درهمه این موارد با حقایق مسلم علمی و قوانین آن سازگاری دارد!
ساختارا دبی قرآن از نظم یکسان و استحکام عالی برخوردار است. که بالاتر از آن ممکن نیست، چنین کاری از توان بشر، آن هم در وضعیتهای گوناگون بیرون است. انسجام و ساگاری درونی قرآن در این محورها بیانگر الهی بودن قرآن است.
شبهههایی مستشرقان که بر محتوا و ساختار قرآن بیان نمودهاند، ناشی از عدم دقت و تدبّر و یا فقدان تخصص در ادبیات و علوم قرآنی و یا ناشی از اغراض غیر علمی است.
ملخص الجهاز:
انسجام و هماهنگی درونی قرآن و بررسی شبهات مستشرقان محمد صادق عادلی 1 چکیده در این نوشته با استفاده از روش اسنادی، ضمن بیان مفهوم اختلاف درآیه شریفه 82 نساء به تبیین انسجام و سازگاری درونی قرآن درمحورهای ذیل پرداخته شده است؛محتوای عمیق و نیز گستره وسیع آموزههای هدایتی و تربیتی قرآن، درباره انسان بیانگر احاطه علمی قرآن بر تمام نیازها و ابعاد انسان است، آموزهای قرآنی در همه ابعاد تربیتی و هدایتی انسان از اختلاف و ناموزونی مبری است.
(آلوسی، 1415ج3، ص: 90) فخررازی، معنای دیگری برای اختلاف مطرح در آیه بیان کرده است؛ قرآن شامل علوم مختلف است، احاطه به این علوم، فراتر از توان افراد بشر است، اگر انسانی در موضوعات و محورهای مختلف اظهارنظر نماید، گرفتار تضاد و یا تناقض خواهد شد اما در قرآن هیچ اختلافی از اینجهت وجود ندارد، این کار نشانه آن است که قرآن از جانب خداوند است.
اما وقتی انسان به آیات قرآن مینگرد متوجه میشود که آیات الهی، هرگز باهم اختلاف ندارند؛ بلکه آیات جدید آیات قدیم را تأیید و هرکدام شاهد بر دیگری است، بدون اینکه هیچگونه اختلافی در آن دیده شود، نه اختلاف تناقض، به اینکه آیهای، آیه دیگر را نفی کند و نه اختلاف ناسازگاری که سبب تعارض و تزاحم با دیگری باشد و نه اختلاف تفاوت از جهت اینکه دو آیه ازنظر معیارهای قواعد بیان و بلاغت مختلف باشند که بیان یکی متینتر و رکنی محکمتر از دیگری باشد،(کتابا متشابها مثانی تقشعر منه الجلود( (الزمر:23) «کتابی که آیاتش (در لطف و زیبایی و عمق و محتوا) همانند یکدیگر است آیاتی مکرر دارد (با تکراری شوقانگیز) که از شنیدن آیاتش لرزه بر اندام کسانی که از پروردگارشان میترسند میافتد» (طباطبایی، موسوی همدانی، 1374، ج5، ص: 27) تلاش عقیم برخی مستشرقان برای یافتن اختلاف در قرآن برخی مستشرقان برای یافتن ایراد و اشکال بر قرآن، تلاشهای زیادی به خرج دادهاند تا به گمان خود بر نفی استناد قرآن به خداوند، دلیل اقامه نمایند.