خلاصة:
ریچارد رورتی با ارائۀ تقسیمبندی جدید از فلسفه، فلسفه را به فلسفۀ نظاممند و پرورشگر تقسیم مینماید. او استعارۀ مشترک در فلسفۀ نظاممند را استعارۀ آینه میداند که بر طبق روایت رورتی برسازی فلسفه بر پایۀ این استعاره دارای ضعفهایی همچون معرفتمحوری، ذاتگرایی، انفعالگرایی و تعمیمگرایی است. اما با نظر به نظام فلسفی ملاصدرا و استعارۀ آینه در نظرگاه او، نقیصههای مطرح شده از جانب رورتی را مشاهده نمیکنیم و فلسفۀ وی در عین برخورداری از شاخصۀ حقیقتمحوری به عنوان شاخصهای مثبت از شاخصههای مثبت فلسفههای پرورشگر نیز برخوردار است به گونهای که میتوان ملاصدرا را فیلسوفی نظاممند و پرورشگر دانست. در این مقاله سعی شده است دیدگاه ریچارد رورتی دربارۀ استعارۀ آینه و نقاط ضف آن از منظر فلسفۀ ملاصدرا مورد نقد و بررسی قرار گرفته و نشان داده شود که فلسفۀ ملاصدرا ضمن استفاده از استعارۀ آینه، فاقد نقاط ضعف مورد نظر ریچارد رورتی است.