ملخص الجهاز:
"در مورد نسبت دو وجه تاریخی(ملی)و فراتاریخی(بشری)اندیشههای فلسفی چند نکته قابل اشاره است: 1.
2. پیداست که پژوهشهای فراملی و گفتمانی،علاوهبر روحیه علمی و حقیقتجویی و اتکاء به فرهنگخودی،دو پیشنیاز اساسی دارند: *پیشنیاز نخست آشنایی عمیق و روشمند با افکار و آراء فلاسفه خودی است.
تا زمانی که با میراثفرهنگی خودمان-دست کم در زمینه مورد تخصص-آشنایی اصولی نداشته باشیم،هیچگاه به استقلالفرهنگی نرسیده و لذا قادر به ایجاد ارتباط و گفتمان فرهنگی(فلسفی)با سایر ملتها نخواهیم بود.
اینگونه آشنایی-در هر دو زمینه ملی و فراملی یا سنتی و مدرن-باید از چنان عمق و نظامی سرمقاله برخوردار باشد که بتواند پیرایههای بومی،ملی و حتی فرهنگی را از آنها بزداید و امکان گفتمان و دیالوگمتقابل را فراهم سازد.
کافی است به آثار موجود در زمینه معرفی فلاسفه ومتکلمان مسلمان نگاهی بیافکنیم تا معلوم شود نهتنها افکار و آراء حکمای ایرانی به صورت روشمندمعرفی نشدهاند بلکه برخی آثار از ترجمه روان و یا حتی تصحیح انتقادی نیز محروم ماندهاند."