خلاصة:
با توجه به جایگاه ویژه زبان عربی در ایران و آمیختگی زبان و ادبیات فارسی با آن، آموختن زبان عربی به منظور فهم بهتر ادبیات فارسی، لازم است. و در همین راستا هر سال کتاب های درسی مختلفی به منظور تدریس زبان عربی به دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی، تالیف و تدوین می شود و نکته قابل تامل این است که محتوای این کتب تا چه اندازه برای مخاطبان قابل درک می باشد. لذا به منظور تعیین سطح خوانایی مواد درسی باید محتوای آن ها تحلیل و ارزیابی شود. یکی از شیوههایی که به تحلیل و بررسی میزان خوانایی متون درسی می پردازد، شاخص خوانایی کلوز است. پژوهش حاضر با به کارگیری شاخص خوانایی کلوز به بررسی میزان سطح خوانایی کتاب «متون و قواعد زبان عربی 1» پرداخته است. روش پژوهش، تحلیل محتوا بر پایه شاخص خوانایی کلوز بوده و ابزار پژوهش، آزمون چندگزینه ای محققساخته ای است که بر روی یک نمونه 36 نفری از دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز اجرا گردید. نتایج پژوهش بیانگر این است که میانگین به دست آمده از آزمون، 17/ 41 درصد می باشد که نشان دهنده دشوار بودن محتواست و اینکه متن کتاب در سطح استرس و فشار روانی می باشد و با سطح فراگیران تناسب ندارد.
ملخص الجهاز:
و در همین راستا هر سال کتابهای درسی مختلفی به منظور تدریس زبان عربی به دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، تألیف و تدوین میشود و نکتۀ قابل تأمل این است که محتوای این کتب تا چهاندازه برای مخاطبان قابل درک میباشد.
به همین منظور، هدف پژوهش حاضر این است که با استفاده از روش خوانایی کلوز، میزان و سطح خوانایی کتاب متون و قواعد زبان عربی1 را از نظر علمی ارزیابی کند.
پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات و تبدیل نمرات به نسبت 100 به منظور قرار دادن آنها در جدول کلوز، نتایج بیانگر این است که میانگین بهدست آمده از پاسخهای فراگیران معادل 17/41 درصد میباشد و با توجه به جدول تفسیر میزان خوانایی براساس تکنیک کلوز (جدول شمارۀ 1)، میتوان نتیجه گرفت که محتوای کتاب مورد ارزیابی در سطح استرس و فشار روانی بوده و متن کتاب از چنان درجۀ پیچیدگی برخوردار است که نه تنها وجود معلم برای تفهیم و آموزش مطالب کتاب ضروری است، بلکه فراگیران را دچار یأس و ناامیدی نموده است و باعث ایجاد ناکامی در آنان میشود.
میانگین و درصد پاسخهای صحیح به این آزمون نشان داد که متن کتاب برای آموزش به دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، متنی دشوار و پیچیده است و برای تفهیم و آموزش مطالب کتاب نه تنها وجود معلم ضروری است، بلکه فراگیران را دچار یأس و ناامیدی نیز مینماید و باعث ایجاد ناکامی در آنان میشود و از نظر سطوح خوانایی کلوز، در سطح استرس و فشار روانی قرار دارد.