خلاصة:
انگیزش پیشرفت تحصیلی، نقش مهمی در موفقیت تحصیلی دانشجویان بازی میکند و بنابراین پیش بینی و ارتقای آن بسیار اهمیت دارد. در این پژوهش به بررسی رابطه انگیزش پیشرفت تحصیلی با بیگانگی تحصیلی، سرمایه اجتماعی، میزان استفاده از رسانه ها و ویژگیهای جمعیتشناختی و همچنین پیشبینی انگیزش پیشرفت تحصیلی بر اساس این متغیرها در دانشجویان پرداخته شد. پژوهش حاضر پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان پسر دانشگاه اصفهان بود که از بین آنها 96 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه بیگانگی تحصیلی پیرنیا (1394)، پرسشنامه سرمایه اجتماعی مبارک بخشایش (1389)، پرسشنامه میزان استفاده از رسانههای الیاسی (1393)، پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس (1970) و پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات جمعیتشناختی بود. یافته های حاصل از همبستگی نشان داد که انگیزش پیشرفت تحصیلی با بیگانگی تحصیلی، سرمایه اجتماعی، میزان استفاده از رسانه ها و وضعیت اجتماعی- اقتصادی رابطه معناداری دارد.. همچنین یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که بیگانگی تحصیلی 6/ 17، میزان استفاده از رسانه ها 3/ 8، وضعیت اجتماعی- اقتصادی 3/ 4 و مجموع این متغیرها 3/ 30 از واریانس انگیزش پیشرفت تحصیلی را تبیین میکنند (p<0.05). این نتایج بیانگر آن است که بیگانگی تحصیلی کمتر، میزان کمتر استفاده از رسانه ها و وضعیت اجتماعی- اقتصادی بهتر میتوانند باعث ارتقای انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان گردند.
ملخص الجهاز:
ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه بیگانگی تحصیلی پیرنیا (١٣٩٤)، پرسشنامه سرمایه اجتماعی مبارک بخشایش (١٣٨٩)، پرسشنامه میزان استفاده از رسانه های الیاسی (١٣٩٣)، پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس (١٩٧٠) و پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات جمعیت شناختی بود.
یافته های حاصل از همبستگی نشان داد که انگیزش پیشرفت تحصیلی با بیگانگی تحصیلی، سرمایه اجتماعی، میزان استفاده از رسانه ها و وضعیت اجتماعی - اقتصادی رابطه معناداری دارد.
نیومان ٩ (١٩٨١) چهار بعد اساسی بیگانگی تحصیلی دانشجویان را 1 Reeve 2 Academic Achievement Motivation 3 MacClelland 4 Cambridge 5 Williams 6 Academic Alienation 7 Social Capital 8 Johnson 9 Newmann ٢٢ شناسایی کرد، بی قدرتی ١، بیهنجاری ٢، بیمعنایی ٣ و کناره گیری اجتماعی ٤.
1 Bowman 2 Steinmayr & Spinath 3 Meijer & Wittenboer 4 Green 5 Martin & liem رستمی و علیآبادی (١٣٩٣) در پژوهش خود سهم کل راهبردهای شناختی و فراشناختی در پیش بینی انگیزش پیشرفت تحصیلی را اینگونه گزارش کردند: نظم دهی برابر با ٠/١٧١، برنامه ریزی برابر با ٠/٣٠٦، تکرار و تمرین برابر با ٠/٢١٦، سازماندهی برابر با ٠/٢٢٣، بسط و گسترش معنایی برابر با ٠/١١٧ و کنترل و نظارت برابر با .
با توجه به ادبیات پژوهشی و اهمیت پژوهش در زمینه انگیزش پیشرفت تحصیلی، در این تحقیق فرضیه های زیر بررسی گردید: ١- بیگانگی تحصیلی، سرمایه اجتماعی، میزان استفاده از رسانه ها و متغیرهای جمعیت شناختی میتوانند انگیزش پیشرفت تحصیلی را در دانشجویان پسر دانشگاه اصفهان پیش بینی کنند (فرضیه اصلی).