خلاصة:
قرآن کریم به آگاهی پیشین یهود از ویژگیهای پیامبر(ص) اشاره میکند و اقدامات یهود را ناشی از جهالت آنها نسبت به رسالت پیامبر(ص)نمی داند، بلکه به سبب کفر و نفاق آنها میداند. پس از قرآن، منابع تاریخی مانند المغازی محمد بن عمر واقدی (د. 207ه.ق)، السیرة النبویة عبدالملک بن هشام الحمیرى (د. 218ه.ق)، الطبقات الکبرى محمد بن سعد بن منیع الهاشمی البصری (د.230ه.ق) و تاریخ الأمم و الملوک أبو جعفر محمد بن جریر الطبری (د. 310ه.ق) به این موضوع اشاره میکنند.
بررسی چگونگی بازتاب گزارشهای مربوط به آگاهی پیشین یهود از صفات و ویژگیهای پیامبر(ص)در قرآن کریم و منابع منتخب، مهمترین هدف مقاله حاضر است که به شیوه مقایسهای - تحلیلی درصدد پاسخ به این پرسش است که وجوه تشابه و تفاوت گزارشهای قرآن و منابع منتخب تاریخی از جهت نگرشی، پردازشی و نگارشی در رابطه با آگاهی پیشین یهود از صفات و ویژگیهای پیامبر(ص)چیست؟
مقاله حاضر به این نتیجه رسیده است که در آیات مکی بهصورت کلی به شناخت یهود از پیامبر(ص)اشاره میشود، اما در آیات مدنی شناخت یهود نسبت به پیامبر(ص) از طریق بیان صفات آن حضرت در تورات بیان میگردد. این درحالی است که منابع منتخب تاریخی ضمن پرداختن به حوادث و اتفاقات از تبیین و تحلیل علل و عوامل اصلی موضع گیری یهود غفلت مینمایند و این تفاوت در نگرش و در شیوه پردازش قابل ملاحظه است.
ملخص الجهاز:
com) جهت نگرشی، پردازشی و نگارشی در رابطه با آگاهی پیشین یهـود از صـفات و ویژگیهای پیامبر چیست ؟ مقاله حاضر به این نتیجه رسیده است که در آیات مکی به صـورت کلـی بـه شناخت یهود از پیامبر اشاره میشود، اما در آیات مدنی شناخت یهود نسبت به پیامبر از طریق بیان صفات آن حضرت در تـورات بیـان مـیگـردد.
دانش کیا (١٣٩٣) در کتاب نگاهی دیگر بـه تـاریخ در قـرآن (تشـابه هـا، تفـاوت هـا و تعارض های گزارش های تاریخی قرآن با منابع منتخب ، بررسی موردی غزوه بـدر، احـد و تبوک)٣ به موضوع یهود و آگاهی آنها نسبت به صـفات پیـامبر نپرداختـه اسـت امـا روش کتاب او در پژوهش حاضر استفاده شده است .
گزارش های قرآن کریم معرفت و شناخت رسول خدا در کتاب های آسمانی، آن قدر روشن و همه جانبه بوده است که قرآن مجید این معرفت را به شناختی که پدر و مادر از فرزند خود دارنـد، تشـبیه مینماید و دو بار در این باره میفرماید: گروهی که ما بر آنها کتاب فرستادیم ، (محمد صّلی الَّله علیه و آله و سـّلم و حّقانّیت ) او را به خوبی میشناسند همان گونه که فرزندان خود را و لکن گروهی 2 از آنان (از راه عناد) حق را کتمان میکنند در صورتی که علم به آن دارند.
ابن سعد گزارش های مربوط به آگـاهی اهـل کتـاب نسـبت بـه پیـامبر خدا را پیش از تولد و نوجوانی آن حضرت آغاز میکند و قصه نام گذاری نـوزادان بـه نام محمد را از سوی عرب به امید این که همان پیامبر موعود بشارت داده شـده از جانـب اهل کتاب باشند، بیان میکند.