خلاصة:
سرزندگی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و سرسختی روانشناختی از عوامل تأثیرگذار بر یادگیری هستند و در موفقیت تحصیلی دانشآموزان نقش بسزایی دارند. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش اشتیاق تحصیلی و سرسختی روانشناختی در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشآموزان مقطع متوسطة دوم مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1395-96 در استان آذربایجان غربی، شهر چایپاره است. روش نمونهگیری بهصورت خوشهایطبقهای و تعداد 302 نفر برای حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعیین شد. به منظور جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامة سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (2006)، اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفلد و پاریس (2004) و سرسختی روانشناختی کیامرثی و همکاران (1377) استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به وسیلة نرمافزار spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین اشتیاق تحصیلی و سرسختی روانشناختی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد و این دو متغیر قدرت پیشبینی 29درصد از تغییرات سرزندگی تحصیلی را دارند.