خلاصة:
هدف این پژوهش، ارزیابی تطبیقی مدیریت فرایندهای یاددهی-یادگیری در کلاسهای درس دوره ابتدایی شهر شیراز برمبنای الگوی کیفی مدیریت فرایندهای یاددهی-یادگیری است. روش پژوهش، توصیفی به شیوه پیمایشی و جامعه آماری353 مدرسه بوده که 15درصد مدارس و از هر مدرسه 2 کلاس به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. ابزار پژوهش مقیاس محققساخته بوده است. این مقیاس70 گویه دارد که ابعاد ششگانه الگوی مذکور شامل محیط فیزیکی، محیط اجتماعی-روانی، آمادگی، آموزش، تلفیق و ارزشیابی را میسنجد. نتایج نشان میدهد که میان وضع موجود در ابعاد ششگانه با وضع مطلوب تفاوت معناداری هست. «محیط فیزیکی» بیشترین توجه و «آموزش» کمترین توجه را به خود اختصاص داده و تفاوت بین میانگینها معنادار است. بین میزان به کارگیری ابعاد الگو با توجه به مدرک تحصیلی معلم و جنسیت دانشآموزان تفاوت معناداری وجود ندارد؛ اما بین میزان به کارگیری ابعاد الگو با توجه به رشته تحصیلی معلمان تفاوت معنادار وجود دارد.
ملخص الجهاز:
طبق جدول ٦، نتايج تحليل واريانس چندمتغيره نشان ميدهد که بين ميزان به کارگيري ابعاد الگوي کيفي مديريت فرايندهاي ياددهي-يادگيري در کلاسهاي درس دوره ابتدايي نواحي چهارگانه شهر شيراز با توجه به مدرک تحصيلي معلم کلاس تفاوت معناداري وجود ندارد )٠٣٣٣=p , ١/٧٢ = )٩٢و ١(F ٠/٦٣= λ(.
)λ =0/95 F, جدول ٨: ميانگين و انحراف استاندارد به کارگيري ابعاد الگوي کيفي بر اساس جنسيت دانش آموزان کلاس کلاس هاي دخترانه کلاس هاي پسرانه ابعاد الگوي کيفي 47=n 46=n ميانگين انحراف استاندارد ميانگين انحراف استاندارد محيط فيزيکي 3/02 0/747 3/09 0/932 محيط اجتماعي-رواني 2/41 0/852 2/39 0/906 آمادگي 2/62 0/984 2/68 1/28 آموزش 2/26 0/896 2/40 1/06 تلفيق 2/50 0/921 2/48 1/22 ارزشيابي 2/81 0/847 2/71 1/24 بحث و نتيجه گيري يافته هاي پژوهش در پاسخ به سؤال اول نشان ميدهد که در وضعيت موجود مديريت فرايندهاي ياددهي-يادگيري در کلاسهاي درس دوره ابتدايي نواحي چهارگانه شهر شيراز، ميزان به کارگيري و توجه به ابعاد شش گانه الگوي کيفي مديريت فرايندهاي ياددهي-يادگيري به طور معناداري از حد مط لوب پايين تر است .
Broidy , Nagin, Tremblay, Bates, Brame & et al 8.
Rescorla, Achenbach, Almqvist, Bird, Broberg & et al 10.
Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence )Research Report R-99-1(.