خلاصة:
ین پژوهش با هدف تعیین نقش عوامل هوش هیجانی، باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری بر عملکرد تحصیلی دانشجو معلمان صورت گرفت. به این منظور 130 نفر از دانشجو معلمان که با روش نمونهگیری تصادفی از جامعه آماری مورد نظر انتخاب شده بودند، به عنوان گروه نمونه، به دو پرسشنامه هوش هیجانی بارآن و پرسشنامه راهبردهای خودتنظیمی (MSLQ) پاسخ دادند و نیز معدل ترم اول به عنوان عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. جهت تحلیل دادهها از شاخصهای آماری میانگین و انحراف معیار و نیز روشهای آماری تحلیل واریانس و رگرسیون چندگانه به شیوه ورود استفاده شد. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد بین هوش هیجانی، باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری با عملکرد تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد و نیز این متغیرها قادر به پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجو معلمان میباشند، که یافتههای این پژوهش دریچههای جدیدی را برای توجه بنیادی به آموزشهای خاص دانشجو معلمان و ایجاد تغییرات مطلوب میگشاید.
ملخص الجهاز:
Nelis & Quoidbach & Mikolajczak & Hansenne 5.
از اين رو به بررسي رابطه هوش هيجاني ، باورهاي انگيزشي (خودکارآمدي ، ارزش گذاري تکليف و اضطراب امتحان ) و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي با عملکرد تحصيلي و نقش متغيرهاي ذکرشده در پيش بيني عملکرد تحصيلي در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگيان يزد پرداخته شده است .
ب) يافته هاي استنباطي متغيرهاي پژوهش فرضيه پژوهش : هوش هيجاني ، باورهاي انگيزشي (خودکارآمدي ، ارزش گذاري تکليف و اضطراب امتحان ) و راهبردهاي يادگيري در پيش بيني عملکرد تحصيلي دانشجويان دختر نقش معنادار دارد.
با اين ديدگاه به بررسي رابطه و نقش پيش بيني کننده هوش هيجاني و راهبردهاي خودتنظيمي با عملکرد تحصيلي در دانشجو معلمان پرداخته شده است : با توجه به نتايج پژوهش مبني بر اين که رابطه معناداري بين هوش هيجاني و عملکرد تحصيلي وجود دارد و همچنين توانايي تبيين واريانس عملکرد تحصيلي توسط اين متغير، مي توان گفت اين نتيجه با نتايج پژوهش هاي دوبي (٢٠١٢)، يازيکي و همکاران (٢٠١١)، مهزان و همکاران (٢٠١٢)، يولوتاس و اومراغلو (٢٠٠٧)، براکت و همکاران (٢٠١٠)، رضانژاد، رضانژاد، نوريان ، غفاريان شيرازي و حسن زاده (١٣٩٣) و موسوي ، جبل عاملي و علي بخشي (١٣٩١) که بيان مي دارند که هوش هيجاني ارتباط معنادار و نقش پيش بيني کننده در عملکرد تحصيلي دانش آموزان و دانشجويان دارد، همسو است و مي توان تأکيد کرد که اين بعد از شخصيت در موفقيت تحصيلي تأثيرگذار است .