خلاصة:
این پژوهش با هدف مقایسه امیدتحصیلی، سرزندگیتحصیلی و درگیریتحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و عادی انجام گرفت. روش این پژوهش از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان عادی و دانشآموزان دارای اختلال یادگیری دبستانی مدارس شهر بوشهر که در سال تحصیلی97-1396 مشغول به تحصیل بودند، میباشد. آزمودنیهای پژوهش شامل 100 دانشآموز بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای امید تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و درگیری تحصیلی اسفاده شد. دادههای حاصل از اجرای پرسشنامهها در مورد دو گروه دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری، با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری در امیدتحصیلی، سرزندگیتحصیلی و درگیریتحصیلی تفاوت معنا داری وجود دارد (۰۰۱/0> P). این نتایج نشان میدهد که وجود امیدتحصیلی و سرزندگیتحصیلی پایین و همچنین درگیری تحصیلی پایین در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری با ایجاد تعلل در تکالیف تحصیلی و عدم ایجاد انگیزه مثبت، نقش موثری در افت تحصیلی و بالطبع تداوم این اختلال در این دانشآموزان میشود. لذا میتوان از طریق آموزش و اعمال روشهای مناسب تربیتی، موجبات عملکرد تحصیلی بهتر و سلامت روانی این دانش آموزان را فراهم آورد و همچنین زمینه پیشرفت همه جانبهای را برای دانشآموزانی که از لحاظ امیدتحصیلی، سرزندگیتحصیلی و درگیری تحصیلی پایین هستند را مهیا کرد.
ملخص الجهاز:
از نظر اسنایدر (٢٠٠٢) امید فرایندی است که طی آن افراد ابتدا اهداف خود را تعیین میکنند، سپس راهکارهایی برای رسیدن به آن اهداف خلق میکنند و بعد از آن ، انگیزه لازم برای به اجرا درآوردن این راهکارها را ایجاد کرده و در طول مسیر حفظ میکنند (شیخ الاسلامی و رمضانی، ١٣٩٥)؛ بنابراین ، امیدتحصیلی مربوط به اهداف تحصیلی است که دانش آموز برای خویش برمیگزیند، به راه و مسیرهای دستیابی به این اهداف و همچنین عواملی که باعث میشوند تا دانش آموزان در این راه ثابت قدم بمانند، اشاره دارد (ابراهیمی قیری، ١٣٩٢).
Retnowati, Ramadiyanti, Suciati, Viola 3.
Kwon, Birrueta, Faust & Brown 3.
سرزندگی آموزشی سازه ای است که از درون روان شناسی مثبت برخاسته (مارتین ٢ ، ٢٠١٤) و به این واقعیت اشاره دارد که آن می تواند دانش آموزان را توانا کند تا به صورت موفقیت آمیزی با موانع و چالش های تحصیلی مانند نمرات ضعیف ، فشار امتحان ، تکالیف سخت و دشواری که در طول تحصیل و مدرسه رخ می دهد به مقابله برخیزند (مارتین و مارش ٣، ٢٠٠٨).
Putwain, Connors, Symes & Douglas-Osborn 5.
Sperling, Reeves, Gervais & Sloan 2.
Collie, Martin, Milberg, Hall & Ginns 3.
Auerbach, Gross-Tsur, Manor &Shalev 6.
یافته های پژوهش حاضر نشان داد که بین دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری از نظر امید تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد.
در پژوهش های مختلفی نشان داده شده است که بین سرسختی روان شـناختی با امید و عملکرد تحصیلی رابطه وجود دارد (زاهد بابلان و همکاران ، ١٣٩٠؛ قاسم پور، جودت و سلیمانی، ١٣٩٠).
همچنین این پژوهش نشان داد که بین دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری ازنظر سرزندگیتحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد.